Gutbrod has left the building.

Även om jag var en liten snorvalp den gången minns jag min morfars dystra uppenbarelse den dagen när slaktbilen kom för att hämta hans häst. Efter att slaktbilen lämnat gården tog det flera timmar innan morfars röst bar igen.

För mig var det också med blandade känslor jag såg hur en gammal trotjänare i dag lämnade gårdstunet. Inte på något vis kan känslan jämföras med morfars sorg över en livskamrat. Men den gamla trädgårdstraktorn jag känt sedan sjuttiotalet har varit en del av min tillvaro så länge jag minns. Det var farsgubben som köpte den tvåhjulade traktorn som dittills tjänat som jordfräs och gräsklippare på Roparnäs sjukhus. Han lät göra ett stabilt schaktblad som gjorde maskinen till en snöröjare av rang. Jag lärde mig snart att sköta och använda traktorn och för en kille i tioårsåldern var det spännande att ploga gården med något som nästan var en riktig traktor! En gång snubblade jag i halkan och traktorn tuffade vidare på egen hand. När den nådde tegelmuren mot gatan drog varvatalsregulatorn på mera gas och för ett ögonblick trodde jag att den  skulle välta muren. Jag fick kontroll över det hela och fortsatte snöröjandet utan att berätta något för farsgubben, man ville ju inte äventyra tillgången till den spännande maskinen. En gång puttade vi igång farsans Wartburg, plogen sattes mot bakkofångaren och så var det bara att ge full gas och putta tills bilen gick igång.

När far dog fick jag ärva den gamla Gutbrod-traktorn. Här på tomten fortsatte den att hjälpa till med snöarbetet när blidsnön kändes allt för tung att skotta. Jag monterade också en dragkula så att man kunde flytta släpvagnen på bakgården dit man inte ryms med bilen. Med åren blev Gutbrod lite väl svårstartad, det blev helt enkelt jobbigare att kämpa igång den gamla encylindriga motorn än att skotta snön för hand. Nu när jag köpte den gamla Landcruisern med snöblad började Gutbrod se lite övergiven ut där den stod på gården. Jag körde in den i garaget och funderade lite över dess fortsatta tillvaro. Jag kom fram till att jag endera ger den en mera undanskymd plats på bakgården och sätter den på projektlistan, eller så bjuder jag ut den till försäljning. Min projektlista är redan lång så det räcker så det fick bli det senare alternativet.

Dagen efter att jag satte in annonsen på Findit hade jag besök av en man som ville ta hand om den något ömkliga maskinen, han bestämde sig så fort han hörde den smattra igång. Han har planer på att fixa till traktorn och sedan ploga snö med den. Det var en plan jag gillar, Gutbrod får sin färg och funktion tillbaka. Nu i kväll körde jag in Gutbrod i köparens paketbil och fick den oprutade köpesumman i min hand. Det var med blandade känslor jag såg trotjänaren försvinna längs vägen…

2 reaktioner på ”Gutbrod has left the building.

  1. Tack för länken Lasse! Har ju själv konto på Citroënakuten men har totalt missat den bloggen. Sparade faktiskt motor och låda från en gammal BX GTI för att möjligen använda till ett trädgårdstraktorprojekt, besinnade mig ändå efter moget övervägande och sålde paketet till någon som hade bättre planer. Men en VW dieselmotor som jag fick på köpet med båten står och ser lite traktoraktig ut i biltaket (carporten)…

Kommentera

