Det lackar mot vår

Åtminstone om man får tro företaget Ellos, som i sin stora omtanke om vår garderob har utsänt en gigantisk katalog med underrubriken ”Kevät/Kesä”. Katalogen förevisar sålunda vårliga och somriga kläder i allehanda färger och former. Någon jämlikhetens temautgåva är det inte fråga om, damkläder och accessoarer omfattar inte mindre än 293 sidor.  Vi män får blygsamma 45 sidor av urval!

Men jag är inte bitter, jag kan svälja den ojämlikhetsyttringen från Ellos, så länge vår stad är begåvad med några hyggligt välförsedda järnaffärer och skapliga verktygsshoppar är jag nöjd. De har dessutom ofta ett tillräckligt urval av snickersbyxor, fleecetröjor och annat man kan behöva i ekiperingsväg.

Att Ellos skyltar med att våren är här kan ju bara betyda en sak; startsignalen för båtarnas vårrustning har ljudit! Det är med andra ord dags att sopa verkstadsgolvet och dra fram båtmotorn från sin viloplats under arbetsbänken. Därefter får man göra en kryssa-för-lista enligt Uthus-Björns modell. Fast egentligen borde samma lista som gjordes upp i fjol gälla ännu, då satte ju ett envist diskbråck stopp för allt som skulle göras under vintern. Bara att leta fram den ur verkstadens dokumentskåp…

3 reaktioner på ”Det lackar mot vår

  1. Har Ellos också nåt att göra med att båtar kallas Hon?
    Jag har alltid trott att båtar kallas Hon för att dom måste spacklas och målas innan man kan visa upp dom ute på världen.. 8)

    • Jag har ägnat en hel del tankemöda på det dilemmat. När jag precis hade köpt båten och tittade på den framifrån så glodde den på mig med sina stora vindrutor och kapellet såg ut som en hårlös hjässa, det första namn som slog mig i det läget var Einar. Jag kände en gång en Einar som hade stora kantiga glasögon och hög hjässa så det var väl därifrån det automatiska namnförslaget kom. Sedan när jag forskat i båtens historia har det framkommit att det torde vara en man vid namn Einar Runius som ritat båten… Men Einar kan den ju inte heta. Måste se hur den ser ut när jag tråcklat ihop ett nytt lägre kapell i lite fräsigare stil. Kanske något annat namn dyker upp ur mitt undermedvetna, förhoppningsvis något femininare än Einar…

  2. Om Elloskatalogen gör dig nedstämd på grund av könsdiskrimineringen, så kan du ju trösta dig med Biltemakatalogen, eller någon lättsmält reklam från Olsånas Classe, typ.

    Jo, folk har dragit på munnen åt mina ikryssningslistor, men dels är det kul och värdefullt att se att man har fått något gjort, och dels håller de mig fokuserad. Har jag inte en lista där det står vad jag skall göra, kan jag plötsligt komma på mig själv med att vara sysselsatt med att göra en pennställning av ett strömfördelarlock, måla en insugsventil att pryda hyllan med eller nåt annat improduktivt…

Kommentera

