Ombyggnaden inledd

Efter en session på soffan gick jag ut i verkstaden för att börja planera vad som skall göras åt nyförvärvet. Snöbladet släpades in och placerades framför ekipaget, ser ut att bli riktigt lagom. Jag sparade motorhuven från den gamla tvåhjulstraktorn jag sålde, huven passar nästan perfekt, i synnerhet om jag framöver bestämmer mig för att korta av ramen. Dagens mest konkreta gärning var att svetsa fast ett generatorfäste. Traktorn har visserligen en liten inbyggd generator, men den räcker nätt och jämnt till för att starta motorn och hålla den lilla arbetslampan med ström. Jag har planer på att sköta lyftandet av snöbladet med någon form av elektrisk vinsch, därutöver skall det till mera belysning och kanske ett elvärmt säte och då behövs det en rejäl generator. Elvärmt säte? Naturligtvis! Lite komfort får man väl tåla… Batteriet skall flyttas fram under huven. Det sitter nu längst bak under tanken och där skall en dragkula monteras.

 

8 reaktioner på ”Ombyggnaden inledd

  1. Stop, stop, stop! nu har du haft för bråttom. Sätt tillbaka foderbehållaren, kör lite stålkulor genom foderpumpen så att den blir lite glesare. Sen kan du sätta 4-8 mm:s krossgrus i foderbehållaren och sanda gårdsplanen samtidigt som du plogar. Och NEJ! jag har inte stulit idén från Birka. Mvh.
    PS. Har du hittat på frågan i Anti-Spam Quiz själv? (Vem skiter i skogen, björnen eller en Volvo Amazon??) 🙂

  2. Din idé är visserligen alldeles utmärkt, som säljaren sade: He ji extra storan bihållar på an. Men någon pump finns dessvärre inte så man borde hitta på något annat sätt att sprida sanden i så fall. Behovet är nu för min del inte så stort, så behållaren hamnar väl bakom garaget så småningom. Kanske du behöver en bussig damm till trädgården? 🙂
    Quiz-frågan är skapad helt utav mig själv, man kan ändra quiz-fråga i inställningarna.

  3. Ifall du kortar ramen så borde du bygga stöd bakåt så att trucken/traktorn inte slår över. Vi har en kortad version och jag skulle visa min äldste som hur man kör. Man fick lyft bort trucken från gubbfan efter första kopplingslyftet.

      • Wheelie bars är säkert ingen dum ide’. Men om den är automatväxlad så är risken mindre för haverier som mitt. Faktum är att vi fick sätta tyngder på ramen där foderpumpen tidigare satt för att kunna uträtta något vettigt med släpvagnen. Nu har du väl tänkt använda frontblad så det kompenserar säkert. Dragkrokar borde hitta i nerlagda farmarbaracker. Glöm inte elsitsen! En trucksits är kall som sten även för en äldre farbror. Har någon förresten hört om det finns trucktalibaner?

        • Jo, den här har hydraulisk automatlåda och skenar inte iväg så riktigt hastigt. Lite tillvänjning kräver den ändå, pedalen som växlar mellan back och fram är rätt känslig. En liten provtur i garaget resulterade i självsvängning i vänsterfoten med ett himla rukas fram och tillbaka innan jag förstod att ta bort foten från pedalen 🙂
          Elvärmt säte är nog ganska självskrivet, hemorrojder är inget att längta efter 🙂
          Du har antagligen myntat ett nytt begrepp med trucktalibaner. Vi får väl ha ett så kallat truck-meet framåt sommaren, då kan vi lägga upp en så kallad truck-talibana så vi kan köra ett litet race 🙂

          • Jag kommer dit med min Mincomatic Oldschool Sportster blott det att jag hinner bygga wheeliebars.

Kommentera

