Något för finsmakaren

För ett par decennier sedan jobbade jag på ett mentalsjukhus. En morgon befann jag mig på en avdelning för utvecklingsstörda för att fixa något elektriskt. Med lätt vämjelse betraktade jag en av patienterna som just fick sitt morgonmål bestående av gröt, smörgås, juice, mjölk och en kopp kaffe. Patienten bröt brödet i bitar och satte dem i gröten, även resten av frukostens samtliga beståndsdelar hälldes i grötfatet varpå det hela rördes om och åts upp med god fart och belåten min.

I dag när jag gjorde mig ärende till en av stadens inredningsaffärer noterade jag till min förvåning att man öppnat ett litet kafé i aulan. När jag såg dagens matsedel kom jag att tänka på mannen där på sjukhuset. Hoppas innerligen att jag missförstod vad dagens rätt innehöll…

2 reaktioner på ”Något för finsmakaren

Kommentera

