Premiärplogat

En förkylning försenade projektet i verkstaden något, men nu är Minkomatiken så långt kommen att den går att ploga snö med den. Den lilla snö som fallit under veckoslutet sparades för den högtidliga premiären. Ett första försök utan snökedjor blev ganska fort avslutat. När kedjorna kom på var det ett rent nöje att ta bort den förfärliga snön. Snöbladet höjs och sänks med en liten elvinsch. Minkomatikens hydrauliska växellåda regleras med en pedal och man slipper därigenom allt växlande. Det i kombination med det lättmanövrerade snöbladet gör att det går rätt fort att röja vår lilla gårdsplan.

Att säga att maskinen nu är klar är ändå att ljuga. Alla svetsfogar borde målas med det snaraste. Det rostiga snöbladet borde få ett ordentligt lager blank färg så att snön inte fastnar. Generatorn skall kopplas in och en hel del av det gamla elsystemet bör göras om. En dragkrok skall också monteras. Och framför allt skall motorhuven passas in, den är för övrigt så vackert patinerad att jag inte riktigt vet om jag kan måla den. Då måste jag å andra sidan patinera resten av åkdonet i samma stil som huven och det blir inte lätt. Det är jobbigt att vara estet… Kanske får man ta itu med det estetiska under sommaren. Då skall också ramen kortas av med trettiotal centimeter, dels för att göra traktorn mindre och vigare men också för att den skall få lite trevligare proportioner.

Annonser

7 reaktioner på ”Premiärplogat

    • Ove S var ju redan inne på det här med dragsterproblematiken, kanske man borde fullborda det hela med ett par wheeliebars ändå 🙂

  1. Du var mig en arbetsam och snabb rackare. Skicka gärna över en dos energi åt detta håll. Eller ta svetsen med och kom på ett par veckors besök. Vi har garaget fullt av ickefärdiga projekt, bla en ”minitraktor” tänkt att ploga gårdsplanen med. Risken är stor att snön hinner smälta tills premiären för yngsta sonen har ett par monkeyprojekt och gubben går och grunnar på att göra chopper av 73ans Honda 350an. Men det kommer fler år blott det att man får vara med. Dessutom tar arbetet med båtskråttarna alltför mycket tid.

    • Arbetsam och arbetsam, jag vet inte det… Det var ju så att incitamenten föll tätt i form av vita flingor tidigare i veckan och att skotta för hand är inte min grej 🙂
      Projetkt måste man ju ha, har man flera så kan man pyssla med just det som man är inspirerad till när man kommer sig ut i verkstan. Då blir resultatet bäst 🙂
      Honda 350’an är ju ett utmärkt chopperämne, här är lite inspiration:

      • Tack för länken. Skicka gärna en länk också som jag kan visa huskorset hur uppbyggande och viktigt det är med halvfärdiga projekt.

        • Har nu oavbrutet letat igenom hela internätet utan att hitta en länk som kunde hjälpa oss i det dilemmat. Jag har själv tidvis samma problem som du och har klarat mig hjälpligt med manlig list 🙂
          På tal om att ha halvfärdiga projekt så brukar jag definiera ordet ”simultanförmåga” som ”att kunna uthärda att ha en massa halvfärdiga projekt”.
          Det brukar ju påstås att kvinnor har större simultanförmåga. Det enda halvfärdiga projekt de har svårt att uthärda är oss halvfärdiga män, där går de bet 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s