Skakad men inte störd

Mitt jobb sliter en del på både mig och mina verktyg. De flesta typer av verktyg och redskap finns att få i en mängd olika nivåer på kvalitet. Till min arbetsgivares förfäran har jag försökt hålla mig med verktyg av god kvalitet (läs dyra). De skall helt enkelt fungera, vara hållbara och helst bekväma att använda. Inte sitter ju någon kontorsråtta och jobbar med en fyrkantig datormus som bara fungerar ibland när man försöker klicka. Dessutom ger man ett lite seriösare intryck hos kunden om man inte skramlar fram grejer som ser ut att komma från Halpahallis leksakshylla.

Det finns en genre av verktyg som är näst intill omöjligt att få tag på i en god kvalitet, nämligen ficklampor och pannlampor. Vem har inte någon gång desperat försökt skaka liv i en krånglande ficklampa? För mig är en bra pannlampa en förutsättning och ett av de redskap som jag alltid bär med mig. För ett drygt år sedan trodde jag mig ha funnit den ultimata pannlampan. Den hade en stark LED, laddbart batteri, reglerbart fokus och ljusstyrka. På sistone har denna lampa vars garantitid nu utgått varit nära att åsamka mig en medelsvår hjärnskakning.

Alla vet ju hur man gör när en ficklampa börjar blinka eller lysa svagt; man skakar eländet. Utan att anstränga synapserna allt för mycket inser man att när en pannlampa börja blinka och lysa svagt så ruskar man helt enkelt på huvudet. I synnerhet om man står på en stege och har båda händerna upptagna med att hålla i både sig själv, det man håller på att montera och det verktyg man använder för att montera med. Då står man där i sin prekära situation och skakar desperat på huvudet likt en hund som fått en fluga i örat. Folk i omgivningen börjar visa medlidande. En målare började härom dagen helt opåkallat berätta om en släkting som led svårt av tourette och om dämpmediciner och om jag kände den och den läkaren, han lär vara bra.

Arbetsgivarens hårt ansträngda verktygskonto har härav åter en gång åderlåtits. Man måste ju tänka på hälsan.

Mina kondoleanser till aktieägarna….

2 reaktioner på ”Skakad men inte störd

  1. Tänk på att det kan vara ytterst hälsovådligt att skaka på huvudet helt okontrollerat om man står högt uppe på en stege. Verkligheten kan komma snabbt emot. 😉

    • Verkligheten i form av golvet kommer sannerligen snabbt emot om man tappar greppet. Har under karriären provat på ett flertal varianter, jag kan tex jämföra med fall utan föregående elstöt och med en kort men intensiv uppkoppling till nationella elnätet. Båda är obehagliga men på olika sätt…

Kommentera

