Analysernas analys

Inte mindre än fem timmar bakom ratten i dag har gett mig gott om tid att lyssna på radio och peta näsan, det är länge sedan jag haft så välpetad näsa som i dag. (Varför har män så stora näsborrar? Annars ryms inte fingrarna in)

Dagens ämne på de flesta radiostationer har naturligtvis varit presidentvalet. Personligen får jag väl vara nöjd med nuläget eftersom jag inte behöver byta kandidat i omgång två. Detta gav mig frihet från ältande och behov att hjärtinnerligen ta del av de olika analyser som lärda, ytterst lärda och rena lekmän ägnade sig åt i olika radioprogram. Jag hade alltså möjlighet att göra en analys av analyserna. Snabbt utkristalliserade sig en rad fenomen.

Analytiker kan tydligen generalisera å det hejvildaste och helt utan hämningar när de bedömer olika väljargrupper. T.ex. är tydligen alla som bor i området mellan Nykarleby och Karleby genuina bibelkramare och analysen av områdets röstningsbeteende baserades helt på den tesen. Alla som bor i området mellan Karleby och Utsjoki är jordbrukande Centerlantisar. Storstadsbor är alla välutbildade och röstar således på ett visst vis. På det viset generaliserar man sig genom landet och tror sig på så sätt ge en klar bild av hur omgång två kommer att sluta.

En annan trend jag sett i valanalyserna är hur man ser på valet som personval kontra partival. När man diskuterar de två framgångsrikaste kandidaterna anser man tydligen att resultatet blev som det blev för att detta är ett personval och partitillhörighet därigenom spelar mindre roll. När man sedan ger sig in på att bedöma de mindre framgångsrika kandidaterna yttrades nog fraser som t.ex.: ”Nu måste nog socialdemokraterna titta noga på sin linje och fundera över vad som gått snett i deras politik”

Jag hoppas att alla analytiker har fel…

Kommentera

