Dryrgripen, konklusion

Det blev flera kvalificerade svar på min lilla gåta om vilken enskild del av bilen som är dyrast att tillverka. Zweis antagande att det kunde vara hon som sitter bredvid får tyvärr förkastas på grund av att hon inte följde med bilen som originaltillbehör. Jag skulle inte heller i hennes närvaro våga påstå något sådant, om hon inte råkar kalla sig frau Volkswagen auf Wolfsburg… Oves gissning att det är fråga om bränsletanken är ju inte så dum, en hel del bränsle har passerat tanken på den bil jag kör i jobbet. I skrivande stund har ungefär 4785 liter diesel runnit igenom behållaren, om man räknar med dagens dieselpris rör det sig om en summa om ungefär 7300€! Men lika litet som frugan är en del av bilen så är bränslet det. Peters förslag om katalysatorn med sitt innehåll av ädelmetaller börjar närma sig. Freonet från AC’n behöver ju inte återvinnas, det förvaras väl i ozonhålet? Centerfamiljens fundering om växeln antar jag avser den ekonomiska formen av växel som sannerligen kan bli dyr. Men den formen av växel ingår ju inte i bilen annat än om den blivande ägaren bensluter sig för att finansiera åkdonet på just det sättet.

Men vad är det då för en del av bilen som är så dyr att tillverkas att det alltid måste snålas in på den? Ni ser underverket på bilden nedan.

Om man kan se den aktuella delen i mot solljuset vill säga. Och det var just det jag ville komma till. Om solskydd skulle vara billiga att tillverka skulle de göras så stora att de täcker vindrutans hela bredd! Jag har hittills inte åkt i en bil där det nedvikbara solskyddet skulle vara så brett att man slapp sitta och svaja med huvudet som en irriterad kobra för att slippa få solen i ögonen. Någon kanske vill påstå att springorna måste finnas för att man skall kunna se trafikljus och polisens spaningshelikoptrar. Nog så tacknämliga orsaker men ändå något krystade enligt min åsikt. Saken är alltså avgjord. Om man vill trygga ekonomin och spara lite pengar till ålderdomen anser jag att man bör samla på sig så många solskydd som bara är möjligt. När man sedan möter bistra tider kan man återvinna det dyra råmaterialet ur solskydden och sälja det till bilindustrin…

PS:

Ber å det våldsammaste om ursäkt för att det hann förlöpa något över ett dygn innan resultatet presenteras. Bloggen.fi med sina felmeddelanden och ofantliga tröghet har spjärnat emot. Detta PS tillades efter femte försöket att ladda upp inlägget…

4 reaktioner på ”Dryrgripen, konklusion

  1. Bra nu kan den här gubben gå till kojs för att få sin skönhetssömn. Svaret var troligen rätt. Och saken bör åtgärdas på min hjälp-mig-hem. Dessutom skall den förlängas åt alla håll. Om inte annat så skyddar den för insyn från planterade kamerona som förökat sig som det värsta ogräs längs våra vägar. Borde vi kanske försöka införa ett kraftigare hormoslyr på nytt?

  2. Synd att stolparna är grundligt galvaniserade, annars skulle vägsaltet fungera på lång sikt. För några år sedan var det en traktorförare i Lapua som slog en kedja om en stolpe och drog omkull den. Han glömde dessvärre att lossa på kedjan. Stolpägarnas företrädare följde bara skrapmärkena i vägen och där låg stolpen bakom traktorn hemma på gården… Men det måste väl finnas någon bättre metod, kanske vi helt enkelt lämnar de lite väl snabba åken hemma och börjar köra Minkomatic i stället 🙂

  3. har nästan alltid skärmmössa på när jag kör, då har du inga såna där problem, den går att svänga efter behov

    • Tack Mimmi, skärmmössa är ju en praktisk lösning. Det förklarar kanske varför jag fick en skärmmössa på köpet en gång när jag köpte en sämre begagnad Fiat. Fast av någon anledning stod det Toyota på mössan, kanske ville försäljaren leda mig in på andra vägar…

Kommentera

