I väntan på snön

Nu får den duga för den här plogningssäsongen. Den ombyggda fodertrucken är nu en fullfjädrad traktor. Senaste uppdateringen är den vackert patinerade huven som kommit på plats prydd med ett par arbetslampor av modernaste LED-modell. Provtur i mörker skall företas senare i afton. Nyss vaxades snöplogen. Inte för att jag är så passionerad över dess lyster att den måste glänsa, men vaxet borde göra att blidsnön lossnar bättre. När plogen var rostig och omålad fastnade snön i decimetertjocka lager. Om inte vaxning hjälper får jag försöka med skidvalla i stället, jag känner ett par inbitna skidåkare som säkert kan ge råd om rätt valla vid behov. Jag har också skaffat en lättpresenning att täcka över traktorn med nu när den flyttar ut ur garagevärmen. En skyddspresenning för mopedskotrar modell större visade sig passa precis.

Nu skall garaget städas och sedan vigs utrymmet för båtarnas vårrustning, det är ju bara drygt fyra månader tills havet svallar…

 

10 reaktioner på ”I väntan på snön

  1. Jag har skänkt din skapelse en tanke varje gång jag kört bakom ditt garage för att hämta/ föra hem dotterns kompis. Vore intressant att se er in action. Jag kanske svänger in den dagen som du lyser upp hela byn med dina arbetslampor av modernaste LED-modell. 🙂 Mvh.

    • Jag ser ingen orsak till att du skulle tveka när det gäller att glida in framför garaget närhelst du önskar, välkommen!. MVH 🙂

  2. Ojdå, här har det jobbats på ordentligt. Vän av ordning undrar lite oroligt om herrn alls har haft tid för Timell under det denna processen pågick? 😉

  3. Jag lyfter på hatten ( en hatt jag förövrigt skaffade i yngre år för att kunna ta den av mig för bankdirektören). Tänk att går att få projekt färdiga.Av någon oförklarlig anledning har inget av mina påbörjade funderingar blivit färdiga detta år än. Och till råga på eländet rev vi en gammal Perkings sexa i bitar i dag med hopp om att renoverad före islossningen. Men är man optimist så är man.

  4. Det ligger något högreståndsaktigt i att ha en hatt att ta av sig inför bankdirektören. Själv fick jag en gång en mössa av banken. Det var antagligen för att man skulle bjudas möjlighet att inträda i banklokalen med mössan ödmjukt i hand nästa gång man dyker upp.
    Det är lika tillfredsställande som sällsynt att något projekt blir hundraprocentigt klart i min verkstad. Oftast brukar jag sätta gränsen vid att jag är nöjd, det betyder inte alltid att projektet är klart…
    Lycka till med Perkingsen! Det är ju ett par månader kvar tills det är sjösättningsdags 🙂

    • En sådan rapport kan presenteras i detta nu. Ty i går kväll pumpades puder med traktorn så det stod härliga till! Nästan så man skämdes att ploga den lätta snön med maskinell hjälp, men vad gör man inte för att testa grejerna? Det hela verkar fungera alldeles geschwint. Plogen lyfts med lagom hastighet och dessutom tack vare den relativt långa arm som den sitter på så kan man göra riktigt prydliga snövallar med god höjd. Nästan lika snyggt som när man handskottar. För en inbiten estet (hrrmm) är det ju viktigt att det ser snyggt ut när man skottat också, snygga slänter skall det vara!. Den hydrauliska växellådan gör att man med samma pedal reglerar både hastighet och fram och back. Det gör snöplogandet mycket smidigt, inget trasslande med växlar här inte!

Kommentera

