Förtroendekris

Jag skriver dessa rader med risk för liv och lem, på en pall vårdslöst uppracklad ovanpå två bilhjul. Orsaken är att förtroendet för den pall jag normalt har i verkstadens datorhörna sviktat betänkligt på sistone. I går sviktade förtroendet slutligen ömsesidigt och rent bokstavligen. Lyckligtvis uppstod inga skador på vare sig mig eller pallen. Pallens ena ben hade helt sonika lossnat från sina tappar.

I dagens konsumtionssamhälle skulle det enda rätta vara att såga upp resterna i lämpliga bitar och för ett ögonblick låta pinnarna värma vårt residens i högforsspisens dystra eldstad. Men jag är tydligen inte riktigt funtad på det viset. Jag tänkte mig en snabb reparation och hämtade limtuben ur skåpet för att kludda lite lim på tapparna och spänna samman alltihop igen. Jag gillar ju dessutom pallen. Den är av den där sorten som man älskade som barn, en grovt gängad skruv gör att man kan reglera höjden genom att snurra på sitsen. Som liten knodd gillade man att snurra runt dylika möbler tills man med ett abrupt stopp kom ner till det lägsta läget. För att inte tala om när man snurrade runt åt andra hållet tills sitsen med skruv och passagerare lossnade och föll till golvet i ett roterande inferno. Efter en sån åktur tog det ett tag att åter få ordning på koordinaterna. Dagens ungdom vet inte vad de missar med sina moderna pysande gashydrauliska ergonomiunder.

Som vanligt spårade den enkla snabba reparationen ur…

När jag lyfte upp pallen på arbetsbänken såg jag att även de andra benen satt löst. De gick faktiskt att ta bort med mycket lindrigt våld. Plötsligt hade jag en pall som mer liknade de byggsatser man köper i labyrintliknande möbelvaruhus i fjärran ort. Eftersom pallen nu var sönderplockad i sina beståndsdelar kunde jag ju lika gärna fullborda den renovering som någon inlett långt före pallen kom i min ägo. Fram med färgskrapa, sandpapper och favoritslipmaskinen. Nu efter några timmars skrapande och slipande är pallen klar att limmas samman, grundmålas och ytmålas. Kanske låter jag urspårningen kulminera i snygga guldfärgade randningar…

5 reaktioner på ”Förtroendekris

  1. Nä men stopp nu lite! En sådan där pall skickar man inte in i den lokala värmeindustrin i första taget. Huruvida Uupees sittmuskulatur format pallens yta (eller tvärtom) kan vi lämna därhän, men dylika mästerverk tillverkas inte längre. Hur många stora (och kanske lite mindre) tankar har inte tänkts på denna tron?
    Nuförtiden ska det vara en plastsits på ben av aluminiumrör, och den dag dom benen stretar åt olika håll som en vissen bukett tulpaner duger den inte ens i en Högfors.
    Fixa till dyrgripen igen och vårda den ömt, det är mitt och Timells råd. 🙂

  2. Hej UuPee! De goda råd som Zwei ger dig är värda att begrunda. Varför han blandar in Timell i pallfrågan förstår jag däremot inte! 😀 😀

    • Visst är det som den gode Zwei skriver, pallen skall få en välförtjänt uppryckning. När jag rannsakar mitt minne kan det vara så att pallen har sitt ursprung från den gamla Tuberkulosbyrån på Storalånggatan, så då finns det ju provinens också 🙂
      Den där Timell skall vi inte blanda in i det här med pallen. Som de säger söder om Vasa: Ande fuor kaast se i gaavli ha! 🙂

  3. Jag har en liknande pall, men av betydligt modernare slag. Den pallen har också högst avancerade ljudresurser. Den knirrar och knarrar rent förskräckligt när man snurrar runt på den. Olika ljud beroende på belastning och hastighet på rotationen. Alltid retar det någon brukar jag tänka och roligt är det också att komponera egen kakafoni, inte att förväxla med symfoni. Därför förblir den i detta tillstånd.

    • Man ser någonting stort som växer fram här. Du kan ju titulera dig pallkakafoniker. Det är bara att komponera o-symfoni för knärrpallar i ljuvlig oharmoni och sätta upp den på den lokala ungdomslokalen. Som slaginstrument för att hålla otakten används med fördel en bombskyddsdörr, de har ofta en dov lätt ostämd klang när man slår på dem med en gummiklubba…

Kommentera

