Båtliv i februari

Det har nu förflutit två vintrar å rad utan att jag har besökt båtmässan i Helsingfors. Jag är sällan ute för att göra inköp, mina avsikter brukar vara strikt psykologiska. Båtmässan är en startsignal som sätter igång mina vårhormoner. Skimret från blanka skrov och doften av sakta avdunstande styren kör igång någonting i min organism. Hormonrusningen kulminerar när man inträder i träbåtsavdelningen där ögonen lägger sig till ro på någon vackert svängd träyta och näsvingarna börjar vibrera lätt när doften av linolja och tjära letar sig in under dem. Att sedan låta blicken svepa över någon av de gamla båtmotorerna där i Nisses hörna under dessa doftförnimmelser förflyttar mig för några korta sekunder till högsommar och vågskvalp.

Efter en dag på båtmässan får snålblåsten mellan mässcentrum och tågstationen i Böle bita bäst den vill. Där går ändå en man med vårkänslor. Årets mässresa skarvas dessutom i med att vi skall på någon form av seminariekryssning från jobbet, Siljas båtar är ju inte riktigt samma sak som de på båtmässan, men en tur på havet dagen efter båtmässan är inte fel.

Mässan går av stapeln nästa vecka, själv besöker jag den på torsdag:

http://web.finnexpo.fi/Sites1/Vene/sv/Sidor/default.aspx

 

 

2 reaktioner på ”Båtliv i februari

  1. Har inte varit på någon båtmässa, men jag kom, lite långsökt kanske, att tänka på Stockholm. Jag har två såna där båtminnen därifrån – ett från maj 1994, då jag praktiserade vid Södersjukhuset och promenerade längs Årstaviken när jag hade ledigt. Där fejades det och tjärades och oljades till höger och vänster, och dragspelsmusiken skrålade från någons transistorradio, och det var verkligen skärgårds- och sommarförväntan i luften.

    • Så här i medio av februari börjar man ju faktiskt ana strimmor av hopp om den förestående våren. Här om dagen kunde man förnimma att solen värmde en aning om man ställde sig på en väl vald plats. Pågående båtrustning med tillhörande dofter och ljud är dock ett helt bombsäkert vårtecken. Tiden mellan att det faktiskt går att göra något åt en båt som står utomhus och sjösättningsdags är ofta mycket kort.

Kommentera

