Mallar upp

Nu när drivknutarna är renoverade är det dags att försöka måtta in motorn i motorrummet. Jag fäste en fanérskiva (plywood för er sverige-svenska läsare) på verkstads-motorbädden och med hjälp av vinkel och vattenpass ritade jag in konturen av motorn, kopplingen, drivknutarna och trycklagret. Sedan var det bara att såga ut mallen med figursågen. Nu slipper jag pröva mig fram med 250 kilogram motor hängandes i taljan. Med hjälp av mallen kan jag nu enkelt mäta in och tillverka nya motorfästen. Jag var också orolig över hur motorn skulle hamna i förhållande till motorluckan med tanke på var värmeväxlaren skall placeras. Det visade sig att motorn hamnar exakt i mitten av öppningen och det innebär att värmeväxlaren kan vara kvar ovanför svänghjulskåpan. Skönt att inte behöva bygga om precis allting.

Nästa etapp är att svetsa till ett fäste för trycklagret.

En reaktion på ”Mallar upp

Kommentera

