Paneldags

Vårsolen har inspirerat mig till att framställa ett par luftsolfångare. Den ena skall sättas upp på sommarstugans vägg, den andra på verkstaden där hemma. Min förhoppning är att det skall vara varmare i stugan än ute när man kommer dit om våren och tidig sommar. Att sätta upp en panel på verkstaden kanske hjälper till att hålla nere värmekostnaderna och så får man ju möjligheten att följa med hur panelen fungerar.

Efter att ha surfat igenom det mesta jag kunde hitta om luftsolfångare gjorde jag en materiallista. Jag ville göra solfångarna så lätta som möjligt och valde därför att göra ramen av fanerskiva som jag redan hade liggande i verkstadens virkeslager. Jag använder 4 mm skiva i botten och sidorna görs i 9 mm. Sidorna kommer att limmas i flera lager av skiva så totala tjockleken blir ställvis 27 mm. Som isolering i botten kommer jag att använda 22 mm uretanskiva. Ovanpå den läggs sedan en svart plåt som absorbator. Eftersom jag bor på gränsen till landets växthustätaste områden var det enkelt att få tag på kanalplast som har utmärkt ljusgenomsläpp och samtidigt isolerar bra. Jag kommer att limma alla trädelar med epoxi. Kanalplasten sätts mot tätningslister och skruvas fast med hjälp av lister. På så sätt kan man öppna panelen om man vill rengöra eller serva fläkten som monteras i botten. Fläkten är en vanlig datorfläkt, den som kommer på stugans solfångare är av 12 Volts-modell eftersom stugans solpanel är den enda strömkälla som finns på ön. Verkstadens system kommer att fungera på 230 Volt. Vardera panelen skall också få en timräknare så man kan se hur länge fläkten gått. Därutöver behövs en termostat, en bit ventilationskanal och antagligen en hel del annat som visar sig behövas under arbetets gång. Nedan en bild på byggsatsens huvuddelar.

Kommentera

