Stenrikt

Ack om man finge en euro per sten som skall flyttas när den nya omfartsvägen runt Smedsby byggs! Någon har tydligen redan kommit på tanken och börjat numrera stenarna. Nr. 89 syns nere till vänster i bilden.

Det finns en hel del åsikter om hur nödvändig den nya omfartsvägen är. På tidigt åttiotal när vägen mellan motorvägen och nuvarande Stenhaga byggdes var många emot projektet, de tyckte vägen var onödig och näringslivet i staden skulle dö ut eftersom förbipasserande inte längre skulle åka via torget. I dag märks ingen brist på trafik runt torget, trots omfartsvägen.

Själv har jag sett den nya vägen som en förbättring, även om den förstås inte är populär bland böleborna. Förare av tunga fordon har länge sett problemen med att stanna och komma igång vid trafikljusen nere i svackan i Smedsby centrum. Vid halka är det svårt att stanna för rött ljus och sedan svårt att ta sig upp för backen när det blir grönt. De senaste veckorna har jag jobbat vid Westenergy-bygget vid Stormossen. Att svänga in mot staden vid stormossen-korsningen och vid fågelbergs-korsningen kräver endera oändligt tålamod eller stort mod och förmåga att totalt strunta i bilisterna som kommer norrifrån. De korsningarna får nya anslutningar till den nya vägen. Allt blir nog bra bara vi vänjer oss…

Annonser

5 reaktioner på ”Stenrikt

  1. Själv har jag tänkt i liknande banor. Tänk om man kunde komma på något sätt att använda Österbottens förbisedda naturtillgångar på ett vettigt sätt: stenar, videbuskar och mygg, då skulle man vara mångmiljonär. Videbuskar används väl redan till flis men mygg är svårare.

    För övrigt anser jag också att all byggnation som förbättrar vägar och samfärdsel är bra om det görs med förstånd och hänsyn till människor och miljö. Just utfarten från Stormossen är ett problem. Jag avundas ingen som skall söderut från Stormossen vid 4-5-tiden på eftermiddagen. Samma är det vid Fågelberget, om inte ännu svårare.

    Men vägbyggen har alltid skapat kontroverser. Många protesterar och lägger in besvär men när väl vägen är byggd, då åker alla.

    • Jag har alltid förvånats över att man inte använder mer gråsten som byggmaterial. Har närt en dröm om att bygga sommarstugans utedass i gråsten. Byggmaterialet ligger ju och skräpar överallt på ön.
      På tal om att alla, trots sitt motstånd använder nymodigheterna när de väl är byggda kan jag ta ett par exempel ur närhistorien. Torggrottan i Vasa är ett slående exempel. Många av de som sade ”jag kommer aldrig att köra ner i den hålan” är i dag flitiga användare av den väderskyddade parkeringen med tillgång till de flesta av centrums affärer. När Replotbron byggdes fanns det de som påstod att de aldrig kommer att åka över den, tror nog att varenda nu levande skärgårdsbo har åkt över bron mer än en gång. Som en något skrytsam parentes kan jag nämna att jag deltog i elarbetena på bron när den byggdes.

  2. du skrev ju nån gång om elarbetet, bilder ska åxå finnas om man bläddrar tillräckligt långt bakåt, och hur du svävar högt i de blå i pylonerna…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s