Att rengöra är skitgöra

Nu när det äntligen börjar vara drägligt varmt i båtskjulet tänkte jag rengöra kölsvinet för att senare kunna stryka på topcoat. Båten som troligen är byggd i slutet av femtiotalet eller början av sextiotalet har inte haft någon ytbehandling på insidan. Motorbädden visar spår av minst tre olika motorinstallationer. Själv har jag bjudit på nummer fyra och är nu på god väg med nummer fem. Alla dessa motorer har naturligtvis satt sina oljiga spår. För att inte tala om vaselin som av någon anledning missat packboxen eller hittat ut från den.

Nu är jag beväpnad med en skaplig ångtvätt, tio liter aceton och en imponerande samling olika slipmaskiner. Tanken var att först ångtvätta för att sedan ta bort resten av fettet och oljan med aceton för att sedan slipa rent och måla.

Nu när jag först skrapat bort det mesta och ångtvättat ser jag att inplastningen av kölplankan inte satt så värst bra. Kölplankan är slarvigt inplastad med bara ett lager duk. Det ser ut som att plasten som lämnade över hälldes ut över det färdiga jobbet och har lämnat tjocka lager här och var. Naturligt vis blir det att ta bort det hela och göra klart för att spackla upp runt kölplankan och laminera nytt. Som grädde på moset finns det inte mindre än tre gamla oanvända bottengenomföringar som skall plastas igen.

I min lilla verkstad har jag en skylt på väggen:

”CAUTION! This task will take longer than you think”

Det är verkligen några sanningens ord…

Annonser

2 reaktioner på ”Att rengöra är skitgöra

  1. Huvva så sant! Gäller inte bara din verkstad. Men man lär sig kanske … man kan i alla fall gå in som optimist … o ut med funderingen … jaha, vad lärde jag mig av dethär!
    Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s