Vadå Drive-in?

Det här med servicenivå varierar ganska kraftigt egentligen. För en vecka sedan fick jag ett SMS från däckföretaget som har hand om förvaringen av tjänsteåkets däck. I SMS’et föreslogs en dag och tid när jag kunde infinna mig för att få byta till sommardäck. Genom att svara på SMS’et med ett kortfattat ”A” bekräftade jag att tiden passade. När jag i dag svängde in på däckfirmans gård stod en servicekille och höll på att stänga dörren till verkstaden, när han såg bilens registernummer öppnade han dörren och vinkade in mig. Medan han började byta däck gick jag in till disken och klarade upp affären. Sedan fick jag sitta ner med en kaffekopp och vänta. En kort stund senare backade jag ut från verkstaden med bytta däck. Visst hade jag tur med tajmingen men servicen på stället är okomplicerad och punktlig.

Eftersom bilen också borde besiktas passade jag på att svänga in vid den närbelägna besiktningsstationen som stolt skyltar med att de har drive-in-besiktning. Första frågan jag fick när jag steg fram till disken var om jag beställt tid? Jag hävdade att jag sett något om drive-in och tänkte använda mig av den möjligheten. -Näee, nu har vi nog inte tid förrän om ett par timmar. Vill du beställa en tid?

Det var inte vad jag anser att drive-in är. På en drive-in service skall man bara rulla fram till dörren, en besiktningsman kommer ut och besiktar bilen i ett svep. Jag åkte vidare till ett besiktningskontor som inte skyltar med drive-in och frågade de råkar hinna med min bil såhär spontant? – Jodå, det är bara att vänta en stund. Femton minuter senare var bilen besiktad och jag kunde återgå till näringarna.

Ett annat exempel är frisören som brukar ha en skylt på trottoaren där man marknadsför Drop-in-klippning. Senast jag droppade in där för att helt spontant lätta skallen på ett halvt kilo gråsprängt var frågan jag fick.

– Har du beställt tid?

– Näää, jag tänkte droppa in bara.

– Men nu har vi nog inte tider lediga i dag

– Men ni har ju en skylt där det står Drop-in?

Det verkar som att skylten betyder att man kan droppa in för att beställa en tid…

Det skojigaste jag sett i drive-in-branschen är ändå baren bredvid riksåttan i Vörå som hette Drive In Baren. Det skulle till verkligt speciella åkdon för att köra in för en fika där. Baren fanns nämligen på andra våningen och trappan var dessutom vinklad så det hade inte ens lyckats med en bra fyrhjulsdriven bil…

2 reaktioner på ”Vadå Drive-in?

  1. Jag tror mig veta vilken drive in bar i Vörå du avser. Eventuellt hade det gått med en endurocykel att ta sig fram till disken. Baren var ett populärt ställe på 70-talet på lördagskvällarna innan det blev dags för färd till någon dansplats i landskapet. Konstigt att inte någon föll ned från balkongen.

    • Du är på rätt spår Don. Numera huserar en traktorhandlare i lokalerna. Fikade där en gång, kan ha varit i början på 2000-talet. Stället andades då stillsamt och bedagat sjuttiotal med tidstypiska Formel1-planscher på väggarna. Kompisen som är intresserad av antikviteter kollade instinktivt limonadkylen, det kunde ju finnas några Rally eller Perryflaskor kvar…

Kommentera

