Alltings oförutsedda storhet

På väggen i min verkstad hänger en liten varningsskylt. En varningstriangel följs av texten:

”CAUTION! THIS TASK WILL TAKE LONGER THAN YOU THINK”

Jag har hört många sanningar i mitt liv men den skylten berättar sanningen om nittionio procent av alla uppgifter jag tar mig an.

Som i dag när jag under pågående vårrustning drog mig till minnes att den gamla Glastronbåten alltid haft en liten mängd vatten i mellanbotten. Jag gjorde för flera år sedan en liten lucka där man kan sticka ner en pump för att regelbundet pumpa läns. Var vattnet kom in har varit en olöst gåta. Smakprov på vattnet har gett vid handen att det är fråga om mjukt, lite unket vatten med en pikant bismak av vällagrad polyester, det måste alltså vara regnvatten som läcker in ovanifrån. Hade smaken varit typisk kvarkenbräckt med en lätt fisksmak, en vag ton av sjögräs och en pikant bismak av vällagrad polyester hade problemet varit besvärligare, då hade läckan funnits under vattenlinjen.

I afton fick jag den enkla idén att pumpa luft i mellanbotten för att beväpnad med en sprutkanna tvålvatten leta fram läckaget. Jag behövde ingen sprutkanna, redan när trycket stigit några tiondels bar hördes ett ljud av karaktären slapp ringmuskel. Ljudet kom från bakre delen av båten, under det korta akterdäcket. En liten spricka där mellanbotten är fastlaminerad i skrovet syntes tydligt. Någon laminerare på glastronfabriken i Austin Texas har nådens år 1971 slarvat med underarbetet. Inte konstigt att amerikanska båtar får dåligt kvalitetsrykte när de inte ens håller lite drygt fyrtio år…

Problemets pudelkärna syns som ett bart område av omålad glasfiber lite ovanför mitten i bilden. Bara att slipa rent runt sprickan och laminera lite glasfiber så borde problemet vara löst. Trodde jag.
Satte 40-papper i multimastern, satte igång dammsugaren och började slipa. Och slipa. Och slipa. Vartefter som färgen nöttes bort blev sprickan längre och längre. Det som först såg ut som en fem centimeter lång spricka visade sig vara inte mindre än tjugo centimeter.

Nu blir det gasmask på, storfläkten på, acetontvätt och laminering. I morgon får jag åka in till båttillbehörsbutiken och leta efter lagom grön topcoat som skall stänkmålas med svart och vitt…

Kommentera

