Vårrustning

Ute öser regnet ner och vinden får takplåtarna att bölja med ett bloinkande ljud. Inne i verkstaden står båten och får som bäst en ordentlig uppvaxning med föregående faréclabehandling. Botten har bestrukits med grön bottenfärg och motorn är nysmord och bara längtar efter att få kittla havet med sin trebladiga.

Situationen får mig att minnas en vår när det blev sjösättningsdags. Det var då min skröplige fars båt som skulle i sjön. Båten låg i hamnen på Bergö med bottnen i vädret. Jag skulle bara slänga in vår Evinrude i folkvagnsbussen och dra iväg. Något som inte visade sig vara alldeles lätt. Försök nummer ett gjordes i garaget som hörde till hyreslägenheten där vi bodde. Där fanns ingen motor, inget annat som hörde till båten heller. Naturligtvis, motorn står i uthuset vid det blivande byggprojektet. Igång med folkvagnsbussen och iväg! Motorn fanns inte där heller. Fåglarna sjöng och solen värmde, måsarna skränade ner vid havet, jag bara måste få komma ut till stugan och havet!
Det enda alternativet som fanns kvar var att motorn kunde finnas hos farsgubben. Igång med folkvagnsbussen för att köra de trettio kilometrarna ut till föräldraresidenset. Efter en total genomgång av hundratals kvadratmeter uthus stod jag fortfarande i vårsolen och fågelsången utan motor. Hur kan en tjugohästars Evinrude bara vara försvunnen? En kaffekopp hos farsan var en klen tröst. Det var bara att åka hem utan motor.

För att få åtminstone någonting vettigt gjort den dagen bestämde jag mig för att städa ur bagageutrymmet på folkvagnsbussen, en musgrå Kombiwagen från 1971. Den användes som rullande fikastuga och verktygslåda i mitt jobb som elektriker. Och har man sett på fan! Där under kabelvindor, overaller och verktyg låg utombordaren! Längst in tillsammans med tanken och alla rep! Evinruden med alla tillbehör hade följt mig på alla resor under hela vintern och inte minst utfärden som gjordes medan jag letade efter den…

Paketbilar är små mobila bermudatrianglar, grejerna åker in och försvinner därefter spårlöst.

2 reaktioner på ”Vårrustning

  1. Där ser du vilket fint ställe att uppbevara motorn på. Välbehållen och välgömd hela vintern. Den som letar, han söker, och till slut även hittar det han söker. 😉

Kommentera

