Grävarlycka

Det har nu gått en vecka sedan min gode vän grävmaskinsentreprenören lastade av sin lilla grävmaskin på vår gård. Han visade mig de mest väsentliga reglagen och lämnade mig sedan ensam med maskinen. Ty så var vårt avtal, han behövde inte maskinen på några dagar, så jag fick gräva själv av hjärtans lust. Och det har grävts! Jag började försiktigt med ett par jordhögar längst bak på tomten. Det är ungefär ett kvarts sekel sedan jag senast körde grävmaskin. Då körde jag dumper på en jordbyggnadsfirma. Chefen tyckte att jag gott kunde lära mig köra grävmaskin också. Han beordrade således maskinförare Bo att lära mig grävandets ädla konst.
Bo är inte den största av pedagoger, hans lärarinsats bestod i att han satte sig på en sten på säkert avstånd tillsammans med sin kaffetermos och skrattade så han kiknade åt mina tafatta försök att lasta sprängsten på en dumper. Som den store autodidakt jag är fick jag ändå så småningom flyt i grävandet.

Men det var som sagt tjugofem år sedan jag lämnade den branschen. Nu gick det lite snabbare att få ordning på handledsrörelserna, kanske fanns det kvar i ryggmärgen efter alla dessa år. Efter den första kvällen vågade jag lämna bakgårdens nu utjämnade jordhögar och ta itu med allt det andra som skulle göras. Jag fortsatte med Min Älskades blombänksprojekt där en halv meter ogräsbemängd jord skulle bort och ersättas med ny. I det skedet lyckades jag gräva av en kabel. Som elektriker har man mer än en gång ojat sig över dessa grävmaskinsförare som alltid skall gräva av kablar. Den här gången var jag alltså grävmaskinsförare och elektriker på samma gång. Det prekära är att jag är den elektriker som lade ned samma kabel i marken för ett tiotal år sedan. Skarvdon fanns i garaget så skadan var snabbt reparerad. Nåväl. nog om denna smått genanta episod.

Efter blombänken grävde jag sedan två rejäla gropar där pelarna till vår balkong skall stå. Sedan jämnade jag ut den före detta blombänksjorden i ett hörn av gräsmattan som varit en aning låg och därmed ständigt varit en blöt plats efter regn. Att få till snygga och jämna slänter är inte det lättaste. Under det arbetet drog jag mig till minnes en annan grävmaskinsförare vid namn Nisse. Han var jordbyggnadsbranschens svar på Janne Schaffer, allt han gjorde med grävmaskinen gjorde han också med tungan.
Har ingen videosnutt på Nisse så ni får hålla till godo med Janne i stället, den skimrande vackra melodin ”Som ett nyfött barn”:

Arbetet fortsatte sedan bakom garaget där några stenar har varit i vägen för båtförvaringen. En av stenarna var så stor att den inte gick att få upp i skopan, den var dessutom så tung att maskinen antagligen hade tippat om jag hade försökt lyfta den. Det blev att gräva en grop att gömma den i. Att gräva en grop i våra trakter innebär att man tar bort stenar tills ett lagom hål uppstår. Det blev en hel del nytillskott i vår stenmur.

Slutligen jämnade jag ut den grushög jag beställde hem för några dagar sedan, återigen skulle det skapas en jämn yta av en hög. Det var inte utan att jag likt Nisse och Janne jobbade en del med tungan…

Nu en vecka senare står maskinen fortfarande kvar på gården. Kanske har Entreprenören bråttom annorstädes, kanske hinner jag gräva lite till innan han hämtar den. Det är nämligen sagolikt kul att köra grävmaskin. Det har jag alltid tyckt, ända sedan jag klämde mig på den där leksaksgrävmaskinen i sandlådan. För det är ju så, vi män åldras och blir gråhåriga, men vi blir aldrig riktigt vuxna och det glädjer mig kolossalt!

6 reaktioner på ”Grävarlycka

    • Det borde ingå i förenta nationernas definition av mänskliga grundrättigheter att alla som har den minsta jordplätt bör få ha en egen minigrävare 🙂

Kommentera

