Massor med fritid.

Alterneringsledighet heter det livsskede som denna dag inträder. Sverige hade visst något liknande som kallades för friår. Det hela fungerar så att jag som arbetstagare för en bestämd tid stiger åt sidan och någon som är arbetslös eller hotas av arbetslöshet tar över mitt jobb i stället.

Nu har jag alltså ett halvt år av dagdrivande framför mig. Många har frågat mig vad jag skall göra med detta halvår, vad är planen? Hittills har jag mest pratat om att sortera mina två miljonlådor, den som finns i verkstaden och den jag har i huvudet. Jag har också skojat om att det hela är ett privat litet kvasipsykologiskt experiment där jag utreder om jag skulle klara stressen som pensionärer utsätts för. Vi vet ju att pensionärer är de som har mest bråttom av alla, trots att de borde ha massor av tid.

Men vad har jag tänkt göra då? Var ÄR planen? Mitt riktiga svar är att ha så lite planerad tid som bara är möjligt. Jag anser att vi människor av gammal vana planerar allt för mycket av vår tid. Naturligtvis är det oftast av nöden om man skall fungera i familjen, jobbet och omvärlden.

Det här är ändå inte hela sanningen. Jag kommer med säkerhet att under regniga dagar sortera miljonlådan i garaget, jag kommer att fixa med båten, vistas på sommarstugan, reparera och färdigställa ett och annat  i residenset, motionera, läsa, gå på kurs och göra vad som för tillfället känns viktigt. Och Min Älskade har en blid önskan om att middagen skall stå klar när hon kommer hem från jobbet. Detta är utan tvekan den största utmaningen. Just i dag är det torsdag, så därmed torde det vara avgjort vad huvudrätten är.

Miljonlådan i huvudet då? Det projektet faller in under rubriken att odla mina konstnärliga talanger. Jag har tidvis försökt jobba med några bokprojekt. Det hela är aningen spretigt emedan jag har tre mycket olika projekt på gång. En saga jag en gång skrev för min dotter skall filas på tills den är i sådant skick att jag blygsamt kan skicka in den till något förlag för refusering…
Ett slags lättsam handbok om hus och byggnadsteknik för nyhjälplösa har varit under arbete i ett decennium och den borde också komma närmare ett slutförande. En lättsam roman i skärgårdsmiljö har också svävat i lätta dimmor ett tag. Om jag har en målsättning med detta halvår så är det att något av de här tre projekten skall göras klara.

Vad mera? Jo, jag skall försöka se till att hålla dammet från denna blogg borta. Det har varit minst sagt torftigt med bloggandet på sista tiden…

10 reaktioner på ”Massor med fritid.

  1. Låter ljuvligt skönt!
    Å nåt projekt lär du nog hinna avsluta…precis som du säkerligen hinner påbörja både det ena och det andra nya oanmälda projektet också 🙂
    Det slutar väl med en ny runda ”ledighet” för att hinna avsluta allt påbörjat.
    Lycka till!

    • Det blir som det blir och så var det ju tänkt.
      Måste försöka klura ut hur jag skall göra för att komma in i en god cirkel av ledighet 🙂

  2. Lycka till! Min alterneringsledighet är på slutrakan och visst hade man hoppats hinna mera men så hade jag planerat att vara längre än det sist och slutligen blev också.

    • Så är det väl, i synnerhet som jag försöker att inte planera min tid. Då blir det antagligen som det blir. Fast egentligen tenderar det att bli som det blir fastän man planerar…

  3. Dina bokprojekt verkar intressanta. Det låter också lovande att dammet inte skall lagra sig alltför tjockt på blogglådan. Men kom ihåg, tiden går fort, snabbare än man tror. Snart är halvåret till ända. Å andra sidan, har du glest med planer och bara försöker njuta av tiden som Ferdinand under korkeken så kanske tiden inte går fullt lika fort som när man har press på sig att hinna med både det ena och det andra.

    • Du har alldeles rätt. Tiden går nämligen fort när man har roligt. Skall göra mitt bästa i avvägningen mellan korkeken och det som måste göras.

Kommentera

