Nu sitter den där

Kompisen med sin kranförsedda lastbil dök punktligt upp i går förmiddags. Femton minuter senare var motorn på plats i båten. Förra gången vill jag minnas att jag vinschade och höll på en halv dag med motorn hängandes i biltakets knakande takstolar.

Med hjälp av en vågkrok kunde vi notera att hela ekipaget väger 980 kg. När jag lyfter i batteriet och fyller olja i motorn borde det handla om ett ton jämnt.Vagnen jag använde när jag tog ut båten ur skjulet är godkänd för 600 kg, den är dessutom för kort vilket gör det hela baktungt, speciellt när motorn på trehundra kg är på plats. Samtidigt som vi vägde båten drog jag bort kärran och lade ner båten på sina stadiga bockar i stället. Lite järnbalkar ligger och skräpar på garagevinden, de får bli råvara till en lite stabilare och längre båtkärra.

Sålunda håller en alterneringsledig sig sysselsatt…

Kommentera

