Krök ett rör och titta dej i…

Så hette det i tiderna när invektiven var en aning vassare. Själv har jag också fått till ett krokigt rör, men inte för att titta mig i ändalykten utan för att få lite fason på båtens avgassystem.

Rörmokeriet på bilden kallas på båtspråk för svanhals. Den skall förhindra att vågor slår in mot motorn via avgasröret, den hjälper också till att hålla ljudnivån måttlig, åtminstone på låga varv. Det finns färdiga svanhalsar att köpa men de passar inte in i akterkastellet på min båt. Utrymmet är lite för lågt och dessutom sitter styrvajrarna i vägen. Det blev alltså till att knåpa ihop egen variant. Ur en skrotlåda på ett bygge tog jag en bit rör som någon arg rörmokare kastat bort. Antagligen för att någon av krökarna blivit vänd åt fel håll. Jag fick naturligtvis kapa om och svänga krökarna enligt mina egna behov. Det ledde till att jag fick lära mig svetsa i rostfritt (syrafast för besserwissrarna). Att svetsfogarna som redan fanns på röret var gjorda av en yrkesman med TIG-svets är ett något generande faktum för undertecknad. Mina övningar med pinnsvetsen tål ingen närmare granskning, men fogarna håller. Jag kan gå iland med hedern i behåll bara för att det hela hamnade längst in under båtens akterdäck dit granskande ögon knappast når. Digitalfotografi har fördelen att man kan minska på upplösningen tills detaljerna suddas ut en aning.

En ljuddämpare föregår svanhalsen så nu borde man kunna ta sig igenom skärgården utan att reta upp allt för många strandsittare. I övrigt är elsystemet fem före klart och i morgon torde det gå att piffa det sista inför sjösättningen. Förra gången båten sjösattes så var det i början av september för två år sedan. Nu ser det ut att bli redan i medio av augusti!

Kommentera

