I väntan på sämre väder

I väntan på sämre väder står verkstaden ostädad och rörig, den ser ut som en lokal katastrofzon efter jobbrusningen som föregick sjösättningen av Faderullan.

Så länge vädret visar sina bästa sidor får verkstaden vänta. I stället får båten sin beskärda del av min uppmärksamhet. Eklolodet har satts i funktion, givaren skulle limmas fast på insidan av skrovet och det ville jag göra först efter sjösättningen. Då är man säker på att det hela fungerar. Fick testa med givaren på ett par platser innan jag hittade en där mätningen fungerade också i högre hastigheter. I går var jag alldeles nödd och tvungen att köra en sväng i närområdet eftersom en av fendrarna har lossnat och flutit sin väg. En promenad runt hamnen gav inget resultat. Ett par timmars kryssning senare ser det ut som att jag får lov att skaffa en ny fender, det mesta av Gerby och Västerviks skärgård är nämligen resultatlöst genomsökt.

Båten fungerar nu ungefär som det var tänkt. Toppfarten ligger på dryga 18 knop, men när man kommer över 16 knop blir det en aning vingligt. Antagligen skulle toppfarten och egenskaperna i högre hastigheter förbättras om den i efterhand monterade kölen togs bort. Men i vår steniga skärgård är den ett bra skydd och ger kursstabilitet i det lägre fartregister som båten ändå oftast körs i.

Nog skrivet! Solen bryter genom molnen och jag skall åka ut på visit till grannens sommarstuga…

Kommentera

