Cyklisthatande shoppingcenter?

Under min långa ledighet har jag bestämt mig för att i görligaste mån färdas med cykel, eller senare i höst med kollektivtrafiken. Stadens nät av cykelvägar gör löftet lätt att hålla, man kan faktiskt ta sig så gott som överallt med cykel utan att behöva köra bland bilarna. Riktigt så nitisk som mannen som från Byggmax hämtade ett lass tvåtumfyror med cykel tänker jag inte bli. Någon måtta får det vara!

Härom dagen när jag besökte ett av stadens shoppingcenter för att åtgärda en stigande blodhalt i kaffeomloppet noterade jag något intressant. Cykelstället var placerat så långt från ingången som det bara var möjligt. Vad fanns då alldeles bredvid dörren? Jo en sopkorg med vidhängande askkopp! Min slutsats måste då bli: GW-Galleria i Vasa värnar mer om nikotinisternas skörlevnad än om miljömedvetna renlevnadsmänniskor som tar sig fram med muskelkraft! Här är det nästan läge för en arg insändare i lokalpressen!

Själv idkade jag civil olydnad och parkerade min stålhäst intill dörren. Risken att åkdonet därefter skulle lukta tobak tog jag utan att blinka, ventilationen är god på den sortens fortskaffningsmedel!

2 reaktioner på ”Cyklisthatande shoppingcenter?

    • Brukar säga att när jag blir pensionär så skall jag skaffa hornbågade glasögon, ett grinigt gubbhumör och sedan skriva arga insändare i lokaltidningen. kanske man borde ta ut lite förskott på det där nu 🙂

Kommentera

