Positivt

På mitt gamla bloggforum, Bloggen.fi har de negativa stämningarna haft en dominerande roll den sista tiden. Så dålig stämning har det varit att till och med stämningar har hängt i luften. Den sympatiske bloggaren Oops har därför tagit ett lovvärt initiativ. Han vill nu att alla bloggare skall skriva positiva inlägg för att höja stämningen. Minst hundra ord av positiv text vill han att bloggarna skriver. Även om jag inte själv bloggar på bloggen.fi längre kan jag ju bjuda till jag också. Min ovana trogen torde det inte vara något problem för undertecknad att nå hundra blankt i ett smärre nafs. Och positivt skall det vara! Jag börjar med en bild på åtta positiva saker:

Misantropen kanske anser att det finns lika många negativa saker på de åtta batterier som hör till min elbåt. Men det är ju så att man kan välja hur man vill se på saken. Som ni ser håller det ena batteriet på att laddas med energi. Och att vara laddad med energi det är positivt det med. Positivt är också att jag under hösten kommer att ha tid att piffa elbåten till ett presentabelt skick. Se där! Hundraordsvallen rök hur enkelt som helst. Men så är det när man är positiv!

10 reaktioner på ”Positivt

  1. Det tar så liten tid att skriva något positivt, men otroligt lång tid att förklara det negativa som skrivs på bloggen. Jag tackar för visat intresse. 😀

  2. Det var som katten. En man som går i positiva tankar och dessutom i eltankar. Heureka! Skulle du dessutom gå i hybridtankar så är min lycka gjort. Tänk att förverkliga ett fungerande hybridprojekt på en Sunmar. Det du, med socker på, vore en höjdare. Om jag för en gång skull hittat en bra sammarbetspartner så kommer jag att ”tolla på” på Fågelberget redan i höst. Kanske det skulle gå att över en kaffekopp spåna över hybridbåtar. En sexmeters snipa till att börja med.. Lyssna på oops! Tänk positivt!

    • Det där med hybriddrift är naturligtvis mycket intressant för mig. Tanken att tyst glida in och ut ur hamnar och genom hastighetsbegränsade områden tilltalar säkert många. Tekniken finns visserligen. Problemet är att hitta en smidig lösning som passar båten man tänker bygga in det i och få det hela utfört på ett ekonomiskt rimligt sätt. Talade för ett år sedan med en person som kände till något hybridsnipprojekt. Jag kan idka lite diskret industrispionage och kolla med honom hur det gick 🙂
      Att över en kaffekopp diskutera problematiken ställer jag upp på vilken dag som helst! Och visst skall man tänka positivt, det är optimisterna som kommer någonstans här i livet.

      • Det har funnits ett hybridprojekt vid F&M i Brändö. En 8m träsnipa med Volvos hybrid ( tillverkad i Kina!!). Så långt är resultatet si som så. Då tror jag mer på Steyr-hybriden. 27kW är passsligt för en 6 meters snipa. Jag hade förmånen att disskutera på mässan i våras med en representant från Steyr. Det största problemet han såg var den stora spänningen som måste till. Stor spänning och vatten är ingen större hit om båten börjar läcka. Men jag anser att den dagen litiumbatterierna kommer ner i pris så kommer hybriden attt vara en säljare. Då skulllle det gälla att vara beredd.

    • Beklagar att din kommentar fick vänta på godkännande, räddade den från skräppostlådan. WordPress junkfilter är tydligen restriktivt med kommentarer som innehåller länkar. Skall se om jag kan ändra inställningarna lite.
      Uppfinningsrikedom slår åt alla håll. Och egentligen fungerar ju glödlampan som ett värmeelement med bieffekten att den avger ljus. Om det sedan rent termodynamiskt är effektivt att sätta värmeelementet uppe under taket kan diskuteras 🙂

  3. Vad har du för slags akkun? Ser ut som nånting ur nån gammal gaffeltruck eller liknande.
    Skulle vara pojken med ”deep cycle” gelbatterier som tål otaliga djupurladdningar. De kostar förstås en del, ca tre-fyra€/Ah.

    Hur ska du ladda batterierna?

    • Batterierna på bilden är en omgång anläggningsbatterier som tål djupurladdning aningen bättre än vanliga startbatterier. Det optimala i dag borde väl vara lithiumbatterier. Kostar förstås massor med €, men när jag är färdig med de här batterierna om några år hoppas jag att de redan är lite billigare. Lithiumbatterierna har ju blivit billigare bara på de senaste två tre åren.
      I båten är batterierna kopplade i två banker om 48 V vardera. Om jag inte kommer över någon lämplig 48 V laddare så blir lösningen fyra 24 V laddare, har spanat in en automatisk modell som ger 7 A.

Kommentera

