Stresstest

I början av min långledighet fick jag ofta frågan vad jag skall göra med den dyrbara lediga tiden. Ibland svarade jag skämtsamt att jag skall testa om jag skulle klara av en tillvaro som pensionär. Orsaken till detta livsfarliga experiment med mig själv som försökskanin är svaret jag brukar få av pensionärer på frågan vad de gör med all tid. Svaret man brukar få är att det är fullt upp hela tiden, alltid skall man någonstans, det är så mycket hela tiden. Jag blev därför lite orolig över om jag skulle klara av en så stressig livsstil som pensionärerna verkar föra. Det är ju bara ett tjugotal år kvar till min egen pensionärstillvaro och det gäller ju att vara förberedd…

Nu efter en dryg månad som pensionärspryo har jag ännu inte förmått känna av någon stress, kanske är jag en aning för sävlig. De enda fasta punkterna är veckosluten då övriga familjen är ledig, då tar jag inte några soloresor med båten eller andra utflykter för mig själv. Veckosluten försöker jag tillbringa med familjen.

Men jag börjar ana var själva stressmomentet har sin pudelkärna. Härom veckan hade jag en tandläkartid, mitt på en onsdag. Och det är bara att inse att denna halvtimme i tandläkarstolen satte agendan för de övriga dagarna den veckan. Allt som skulle ske måste alltså planeras in före eller efter denna stund.
Denna vecka regleras av en kurs på torsdag.

I övrigt har jag försökt hålla kalendern så tom som det bara är möjligt, för den stora fördelen med ledig tid är att kunna göra vad som faller mig in just den dagen. Är vädret vackert blir det en båttur, utlovas vackert väder för några dagar åker jag ut till stugan, en lite gråmulen dag som denna kan man skotta grus i trädgården. Börjar det regna pysslar man i verkstaden. Eller bloggar…

4 reaktioner på ”Stresstest

  1. Verkligen stressande att placera in ett besök i tandläkarstolen mitt på en onsdag. Just mitt i veckan torde det vara ytterst viktigt att vara ledig, för att orka med torsdag och fredag. Trädgården ja, där finns det mycket tidsfördriv att spendera. Kanske lite tilläggsisolering på mellantaket vore ok, eller åtminstone att kolla att det är i sin ordning. 😉

    • Har lärt mig av skadan. På pensionärers vis så är nästa tandläkarbesök inbokat på en måndagsförmiddag för att inte splittra en hel vecka!
      Och du har rätt, lite mellantaksisolering skulle behövas på sina ställen. Kanske jag får lägga i krypväxeln och åla mig in på mellantaket någon dag när regnet smattrar hemtrevligt på takplåten 🙂

      • Det var bara det att jag idag vasr inne och kollade, och kunde konstatera att det behövs. Ringde firman per omgående och de kommer på fredagen för att kolla in själva. 😉

        • Hos oss skulle det behövas mer än lite isolering, plåttaket är delvis från femtiotalet och behöver bytas. I samband med det tänkte jag tilläggsisolera, men det finns så långt borta som i femårsplanen…

Kommentera

