Tonårsromantik i skåpet

Efter lite ommöbleringar i dotterns rum uppstod behov av en lämplig möbel att ställa bredvid sängen. På möbeln skall det stå en lampa och det skall naturligtvis rymmas böcker, näsdukar, telefon, ipod och allt som hör en ung dams nattliv till. Nattygsbord, eller nattduksbord brukar det heta i inredningsvärlden. Jag har haft olika nattygsbord i mina dagar utan att reflektera över vad ett nattyg eller nattduk är för något.

När jag köpte huset fanns det en del möbler som den tidigare ägaren lämnat kvar. Min Älskade har redan renoverat en byrå som står i farstun. Jag drog mig till minnes att det står ett litet bord i uthuset, minnet svek inte, nämnvärt i alla fall. Där stod nämligen två nattygsbord av äldre modell. Jag drog fram det som såg ut att ha störst chans att bli godkänt av en trettonåring. Jag visade det för vederbörande och hon tyckte bordet såg sött ut. Jag fick fria händer vad gäller färg. Jag tror det blir svart med pynt i grått.

Inne i skåpet ser jag bevis på att bordet funnits i hemmanet under minst två ägarbyten. Jag har nämligen träffat den R-M som tydligen ingår i en triangelromans med L. Vem L är kan jag inte vara riktigt säker på, men det fanns vid tiden för detta en L i en av granngårdarna, han bor för övrigt kvar, kanske jag borde fråga? R och B har tydligen också haft  en romans värd att noteras skåpet.

Skall bli intressant att se vad den nya ägaren fyller i med…

2 reaktioner på ”Tonårsromantik i skåpet

  1. Om det möjligen är som hemma hos oss, så är det inte ett nattduksbord som behövs. Hos oss borde det minst vara ett 800 x 1200 soffbord bredvid sängarna. Våra flickor har inte hunnit bli 13 ännu, men de samlar på allehanda saker febrilt. 😉

    • Jag har lärt mig att i en tonårstjejs rum finns det tillräckligt med prylar för att täcka vilken given yta som helst. Framförallt klädesplagg har en magisk förmåga att på några minuter efter en städning åter dyka upp, väl utspridda. När man nått den insikten så vet man att set inte är någon skillnad huruvida det finns mängder av utrymme att förvara saker på. Då kan man alltså lika väl fixa till et litet bord 🙂

Kommentera

