Båttrailer à la Ikea

Det finns de som påstår att Ikea är på väg hit till Vasa. Jag har hävdat att Ikea redan finns i vår stad. Ikea i Vasa är bara lite decentraliserat. Min nya båttrailer är ett lysande exempel. Rullarna fanns på Motonet, hjulnaven är köpta i Kauhajoki för några år sedan, profilröret som utgör axeln är en restprodukt från förra båttrailern jag gjorde. Stålbalkarna som skall utgöra det mesta av ramen är inköpta på den lokala skrothandeln för något år sedan. De var för övrigt rätt mariga att få ner från garagevinden. Det hela är ju ett typiskt Ikeapaket som bara är att sätta ihop…

Detta tämligen platta paket skall nu bli en båttrailer till båten Faderullan. Jag önskar att jag hade tagit fler mått av båten innan den sjösattes. Som tur är har jag foton där den står på andra trailers som jag kan gå och mäta på. Jag skrev ut ett foto på båten i profil som råkade bli exakt i skala 1:25. Så lite grova mätningar går faktiskt att göra från bilden också.

2 reaktioner på ”Båttrailer à la Ikea

  1. Knepet med att mäta från fotografi brukar jag också ta till. Bl.a. mätte jag höjden på husets skorsten på detta sätt och jag kom ganska så nära sanningen.

Kommentera

