Färjhelviti!

För det mesta brukar jag kunna ta en missad avgång med Bergöfärjan med illa återhållet jämnmod. Så var det också till en början i dag när jag kom ner till färjfästet på Skaglet, eller heter det bara Bredskär? Jag hade missat 9:30- avgången med några minuter. Jag visste ju att färjan har en avgång till innan föraren tar sin välförtjänta och lagstadgade paus så jag lutade mig tillbaka och njöt av utsikten. Framför min bil stod en tankbil med släp. Jag ägnade föraren en medlidsam tanke, han måste ju ha missat 9:30 med bara någon minuts marginal. Bakom mig samlades under tiden tre personbilar, en grusbil med släp, en buss, tre distributionslastbilar, en taxi av minibussmodell och slutligen en stadsjeep.

Färjan anlände punktligt inför 9:50-avgången och jag rullade i väg efter tankbilen. Men innan jag han ut på rampen sänktes bommen framför mig! Några illa artikulerade och för skrift olämpliga ord med tillhörande frågetecken rullade över mina läppar medan färjan lyfte körrampen och åkte iväg med bara tankbilen ombord. Efter lite spaning med kamerans teleobjektiv som kikare visade det sig att tankbilen var där för att fylla färjans tankar. Antagligen går det inte att ha andra bilar ombord under den proceduren. Det var bara att backa tillbaka och vänta. Medan färjan tankades, medan föraren hade sin välförtjänta och lagstadgade paus och medan färjan slutligen återvände till Berdskärssidan för att hämta oss som då väntat en dryg timme. För min egen del var överfartens tidpunkt inte så kritisk, jag skulle ju bara ut till stugan för att njuta av det vackra höstvädret. Och vackert höstväder var det ju där ute vid färjfästet också. Värre var det för de yrkeschaufförer som säkert också skulle ha något annat gjort under dagen. Det blev trångt på färjan med alla lastbilar och bussar. Alla utom stadsjeepen rymdes trots allt med, men det blev verkligen att packa!

Kommentera

