Actiontorsdag hos grannen

Byn jag bor i är rätt stillsam. De värsta ljudmarodörerna förutom jag är grannen några gårdar bort som sysslar med classic racing och hans son som kör motocross. Ingen har någonsin klagat på mina skrikiga vinkelslip eller när jag provkört någon illa ljuddämpad båtmotor om aftonen. Jag antar att byborna är härdade och vana vid det här laget.

Grannen mittemot är av den stillsamma sorten, det mest högljudda han tar sig för är att med beundransvärd regelbundenhet klippa gräsmattan. I dag har han däremot haft actiontorsdag hela dagen. Strax efter åtta på morgonen anlände ett glatt gäng som borrade ett hål för bergsvärmen som skall installeras. Det hela gick rationellt till och redan vid halvsextiden på kvällen åkte den sista bilen iväg.

Det börjar vara rätt många i vår by som skaffat jord- eller bergsvärme de senaste åren. Dessutom har luftvärmepumparna dykt upp på många stugväggar. Själv är jag rätt gammal i jordvärmegemet. Vår pump köptes hösten 1999 och togs i bruk ett år senare. Sedan dess har pumpen pumpat värme utan större mankemang. För ett par år sedan rostade jordslingas expansionskärl sönder. Jag kopplade på elmotståndet i vattentanken och ringde tillverkarens servicenummer. Serviceteknikern beklagade hjärtligt att han inte kunde komma redan samma dag! Jag frågade lite om det var ett jobb jag eventuellt kunde göra själv om jag fick ett nytt expansionskärl. Teknikern berättade att expansionskärlet numera byts ut till en påfyllningstank. Han förhörde sig med lite kuggfrågor om mina kunskaper i rörmokeriets ädla konst. Tydligen lyckades jag övertyga honom eftersom han lovade att kolla om de kunde leverera en ny behållare åt mig. En timme senare ringde företagets vd och frågade om min adress. Han var på väg hem och kunde komma via oss med behållaren! Samma kväll var det hela reparerat och i funktion. Det har sina fördelar att köpa närproducerat…

Då när jag byggde huset fick jag ibland besök av en av de äldre byborna. Han var starkt pessimistisk till det där med jordvärme.
– Ni kommer att frysa, sade han ofta när jag försökte förklara hur det där med jordvärme fungerar. Han var inte nöjd med mina förklaringar och menade att man inte skall ha något i huset om man inte riktigt kan förklara hur det fungerar. Jag bad honom förklara hur hans kylskåp fungerade. Han såg lite generad men road ut när jag menade att han nog måste kasta ut kylskåpet för han kunde ju inte förklara hur det funkar.
När vi senare under årens lopp träffades vid postlådan brukade han fråga om vi frusit nu när det varit så kallt och vi bara har värmen ur backen. Mitt standardsvar att det hos oss alltid är 21,7 grader. Gubben Hermans är borta sedan ett par år. Men han hann uppleva när bergsvärmen installerades i hans ståtliga bondgård…

Kommentera

