Dystert i verkstaden

En kär gammal vän lämnade jordelivet på lördagsaftonen. Vinkelkapen Bosch f. 1994 fick problem med de inre organen och avled inför mina ögon. Ett plötsligt oljud och rök som stank brända lindningar spred sig i verkstaden. En rask obduktion visade att ett lager hade gått.
Detta frånfälle gjorde att arbetet med båttrailern blev betydligt mer utmanande. Att kapa balkarna med figursågen går rätt bra, det är till och med så att precisionen blir en aning bättre. Om man måste justera kapningen är det värre, visserligen är jag väl skolad att använda fil och rasp sedan min utbildning till elektriker, men det är ett himla jobb att fila bort ett par millimeter för hand. Att putsa bort ytrosten innan svetsarbetet  är nu en helt annan sak, att gnugga med grovt sandpapper gör det hela en aning tidsödande. Men man får ju motion.

Annars går jobbet med trailern sin gilla gång. Håller som bäst på med framdelen. Mängder av vinklar och insågningar gör att saknaden efter vinkelkapen är stor. Men det börjar likna något i alla fall.

 

4 reaktioner på ”Dystert i verkstaden

  1. Deltar i sorgen efter herr Bosch. Förstår saknaden efter honom, eftersom jag i mitt förra jobb hade mycket att göra med hans släkt och deras yrkesstolthet. Men arbetet måste fortgå, och hoppas på en ny resa in till stan för att investera i verktyg för verkstaden. Följer med hur trailern utvecklas bit för bit och svetsfog efter svetsfog. God fortsättning. 😀

    • Tackar för deltagandet och uppmuntran. Investerade i en nödlösning för 19,19 € på det lokala söndagsöppna varuhuset. Efter att ha jobbat med den kommer insikten ganska fort, jag behöver nog en ”riktig” kap också.

    • Precis. Jag använde den rätt ofta, men då på lite klenare material. 2 gånger 4mm är lite på gränsen för vad den tål. Min figursåg är för övrigt ännu äldre än den hädangångna kapen…

Kommentera

