Katastrofturism i gamla tassemarker

Österbotten har svallat i veckoslutet. Det ihärdiga regnet fick vattendragen att svämma över. Själv bor jag på en tämligen högt belägen plats och har inte besvärats av annat än det evinnerliga regnandet. Och det finns ju egentligen inget dåligt väder, bara ett större incitament att tillbringa lite kvalitetstid i verkstaden…

I dag när regnet håller paus fick jag för mig att åka till mina gamla tassemarker i Långåminne för att se hur höstfloden har drabbat byn. I Långåminne tillbringade jag som barn mycket tid hos mormor och morfar. Senare efter min militärtjänstgöring flyttade jag dit och bodde där några år. Det mest spännande som fanns där på plattlandet var ån, eller bätchin (bäcken, övers. anm.) som de anspråkslösa byborna kallar vattendraget. Långån flyter runt tomten på tre sidor, något som gör platsen mycket vacker, inte minst för det lätta porlandet som uppstod när det blev lite mera flöde efter några regniga dagar. Mormor var inte förtjust över barnens intresse för den blygsamma maritima miljön. Men hade man suttit i morfars snickarbod och tillverkat små båtar av brädbitar så måste de ju testas i sitt rätta element. Om vårarna var gården ibland helt kringfluten när vattnet tog genvägen över åkrarna. Då var det spännande att vara hos mormor och morfar. Det var sällan man kom in med torrt i stövlarna i det läget. Minns att mormor en gång speedstickade sockor ”så dö haar na torrt ti sätt på fiötre”

Som äldre åkte jag gummibåt längs ån tillsammans med en kompis. Resan från Långåminne ner till åmynningen i Åminne är kanske ett knappt tjugotal kilometer. Utrustade med korv och förfriskningar blev resan behaglig. Vi drev iväg vid tidig eftermiddag och var framme i Åminne lagom tills lördagsdansen i paviljongen.

I dag var byvägen under vatten bara på en bit närmast landsvägen. Åkrarna bredvid vägen bildade små insjöar.

Bilderna från vänster, Långåminnevägen, gamla hemgården, forsen vid Långfors kvarn i Malax

2 reaktioner på ”Katastrofturism i gamla tassemarker

    • På sätt å vis! E je int föschta goålin på höger sid oåv laangominnvieji utan ani. Såde in kilomietär opp ett vieji. Syns no froån rixåtto.

Kommentera

