Oljesanering

Tog en liten tur med båten. Det var en sån stilla kväll så jag kunde inte bara hålla mig, jag kastade loss och tog en liten vända. På väg in mot hamnen tappade båten draget för ett par sekunder. Bara så länge att hjärnan letade fram sitt inre felsökningsschema. Tändningen? Nej den hostade inte eller gick ojämnt. Bränsle? Kanske. Sedan hände det igen. Motorn ökade själv varvtalet för att återgå till det normala. Det visade sig vara kopplingen som stundvis slirade till. Jag kom nätt och jämnt in till min bryggplats med den sista knuffen av tillfälligt driv.

När jag förtöjt och stannat motorn gick länspumpen igång och vattnet runt båten blev vackert regnbågsfärgat. Utan att lyfta på farveden insåg jag att olja hade läckt ut ur kopplingen. Öppnade motorluckan och såg den röda oljan ligga i slagvattnet. Man kan släppa sig en aning deprimerad för mindre. Jag hoppades att det bara skulle vara någon slang eller anslutning som lossnat. Dessvärre ser det ut att vara packningen på kopplingens ingående axel som gett efter. I det läget finns det inget som kan hålla depressionen stången. Jag som hade tänkt att motorn skulle få sitta kvar i båten denna vinter! Nu är det bara att lyfta ur hela rasket igen!

Det enda man kunde göra för tillfället var att hämta en pump och några kanistrar och suga upp så mycket av det oljeblandade vattnet som möjligt. Man vill ju inte att länspumpen pumpar ut olja i vattnet. I morgon blir det att försöka torka upp resten med trasor.

Nåja, det börjar ju vara slut på säsongen…

4 reaktioner på ”Oljesanering

  1. Tur att det inte hände mitt i sommaren och långt ut till havs. Som jag brukar säga: Ingenting är så dåligt att det inte kunde ha varit värre. T.o.m. mycket värre. Men visst förstår jag att det är förargligt.

Kommentera

