Slutet nära för Angry Birds?

Under mitt livs vandring har jag lärt mig att när något som är trendigt blir alldeles för överexponerat och överexploaterat är det plötsliga slutet nära.
Vi minns alla Carola Häggkvist vars popularitet ständigt ökade till det hela bara blev för mycket. Då såg vi Carola som Carola, Carola som det kristna ordets förkunnare,  Carola som hårdrocksbrud, Carola som synthrockarbrud, Carola till häst, Carola på motorcykel, Carola i raggarbil, Carola i en traktor, Carola till havs, Carola som militär. Det blev till slut bara för mycket och folk tröttnade.

Här i Finland hade vi Dingo-fenomenet. Samma sak där, grabbarna syntes överallt i alla möjliga sammanhang och en vacker dag tröttnade folk, glömde och gick vidare.

Bland prylarna minns vi Rubiks kub som alla satt och vred på. När den fanns som nyckelring och backspegelsprydnad falnade glöden plötsligt. Jag sprejmålade min mattsvart i protest.  Då kunde man vrida bäst fan man ville och skryta över resultatet i en lång utläggning om det konstnärliga filosofiska resonemang jag använt när jag vred den tio gånger i ett intrikat mönster.

Nu spår jag att det börjar vara dags för Angry Birds att tänka på refrängen. Utan omsvep kan jag erkänna att jag ägnat en del tid åt att spänna de kulörta fåglarnas slangbella för att rasera de leda grisarna rackelverk till tillhåll. Men i dag såg jag beviset som övertygade mig om att toppen är nådd och banan vänder nedåt:

Man lanserar Agry Birdskaffet!

Jag kan leva med fågelprydda muggar, T-shirts, kramdjur, kepsar, reflexer, penaler, böcker, navkapslar, suddgummin och seriösa börsanalytikers beundran över det ekonomiska fenomenet. Men Angry Birdskaffe? Nej där går min gräns, nu har de skitit i det blå skåpet! Måttet är rågat. Droppen har fått stopet att rinna över. Solen har gått ned. Mörkret har lagt sig. Indianernas kanot är tom. Floden har torkat. Brunnen har sinat. Möglet har lagt sig. Dags att dra streck.

 

2 reaktioner på ”Slutet nära för Angry Birds?

Kommentera

