Tårtfrukost

Det blev ett smärre återfall till jobbet i dag. Det hade nämligen visat sig att under min tillfälliga frånvaro så har mitt anställningsförhållande fyllt jämna tio år. Detta ville arbetsgivaren fira genom att bjuda på kaffe och tårta i samband med det bimånatliga månadsmötet.

Detta innebar ett avsteg från mina nyvunna morgonrutiner. Jag blev ju härmed tvungen att infinna mig på jobbet redan klockan åtta! Men vad gör man inte för lite gräddtårta?

Jag fick den klassiska frågan: Hur känns det?
Mitt svar var att tiden går fort när man har roligt.
Och det ligger något i det. För några arbetsgivare sedan lovade jag mig själv att  börja leta efter något nytt så fort jag börjar vantrivas. Jobbet jag sade upp mig från den gången drevs av en företagare som körde med ”management by perkele”. Om något gick snett var en möjligast offentlig utskällning med högröd ansiktskulör och blodtryck på 300 att vänta. Sådana arbetsgivare är inte värda en trogen och lojal personal.

Nu när man besökte jobbet och hörde kollegorna diskutera de pågående projekten kände jag att det rentav skulle vara kul att vara tillbaka i ruljansen. Men inte så fantastiskt kul att jag skulle avbryta min alterneringsledighet i halvtid…

 

 

2 reaktioner på ”Tårtfrukost

  1. Klart att det blev bråttom när det bjuds på tårta. Du hade ju all tid i världen att rå över just den dan, med din ledighet. Lite ledighet går ju att skjuta upp, när det kommer till tårtkalas. 😀

    • Precis! Man ju lite pliktskyldig av sig också, de få gånger det står en tårta tillägnad en själv någonstans så ställer man ju upp 🙂

Kommentera

