En silverglänsande vagn

I  veckoslutet lades de sista svetsfogarna och rostskyddsfärg och ytfärg ströks på. Från början var tanken att kärran skulle målas med rester som fanns i färgskåpet. Fåfängan tog överhanden när jag gjorde insikten att jag inte ville ha en båttrailer som ser ut som om Karin Mannerstål från ”Äntligen hemma” hade varit inblandad i designen. När jag sedan var på färgaffären och valde kulör tog fåfängan ett till skutt och jag valde en ny färgkvalitet i glänsande silverkulör. Vad beträffar kulören kan man ju säga som den vise mannen på Pappadagis i Malax: ”Aaaa, dö väit, smaatchi je na lete som aschule ha. A je som kluvi mitt i tvoå” (Smaken är som baken, delad. Övers. anm.)
Färgens tekniska kvalitet återspeglades i att den var en gnutta billigare än vanlig alkydfärg. Färgen täckte alltså inte speciellt bra och var mer benägen att rinna än vad man vant sig vid.
Rostskyddsolja sprutades in i profilrören, något som man antagligen kommer att fuska med under årens lopp. Dimensionerna i materialet gör nog att trailern kommer att klara sig åtskilliga år ändå.

2 reaktioner på ”En silverglänsande vagn

  1. Du producerar texter i snabbare takt än jag hinner läsa. Egentligen borde du gjöra något åt fälgarna på ekipaget. Lite exclusivt aluminiumfälgar á 500 euro styck vore pricken på i:et. 😀

    • Faktiskt tänkte jag göra något åt fälgarna. Är nämligen lite orolig att däcken inte klarar vikten. Tänkte precis ge mig ut i staden för att se om det finns ett par billiga förstärkta sk. paketbilsdäck.I bästa fall hinner jag åtminstone måla fälgarna i samma veva. Aluminiumfälgarna får vänta 🙂

Kommentera

