Bokmässa

Helsingfors mässcenter i Böle  är en plats som ofta byter skepnad. Jag har besökt stället när det anordnats bilutställningar, elmässa, automationsmässa och åtskilliga båtmässor. Bokmässan har jag fram tills nu missat. I går satte jag mig på pendolinotåget som på dryga tre timmar tog mig till Böle. Mässcentret hade den här gången förvandlats till en gigantisk bokhandel. Förlag och bokhandlarkedjor bjöd ut böcker till reducerade priser. Vis av erfarenheter från tidigare behärskade jag mig och köpte bara ett par böcker. Allt för många gånger har man förbannat sin samlariver när man släpat tunga kassar med böcker och broschyrer till tåget.

Med mig hem fick jag ett signerat exemplar av K G Olins ”Brännvinskriget” och Johan Hakelius ”Döda vita män”. Det var för övrigt den vänlige Olin som sände mig en fribiljett till arrangemanget, det tackar man för!

I övrigt kunde man här och var se författare som presenterade sina nya böcker vid respektive förlag. Debatter och presentationer försiggick på ett flertal scener runt om i hallen. De var utmärkta tillfällen att se lite litteraturkändisar samtidigt som man vilade benen en stund.

Ett hörn av mässhallen var avdelad för antikvariaten. Doften, eller snarare lukten av gamla böcker och tidningar låg tät. Jag ägnade en stund åt området, men att leta efter någonting intressant bland till stor del osorterade böcker blev allt för överväldigande med tanke på mängden.

Parallellt med bokmässan pågår en mat- och vinmässa. Där kunde man antagligen ha ätit sig mätt på allehanda varuprov som stod till buds i varje monter. Förmodligen kunde man ha nått en märkbar berusning i vinavdelningen också. Med tanke på bilresan hem från järnvägsstationen behärskade jag mig. Dofterna var betydligt behagligare än i antikvariathörnan i hallen bredvid. En grekisk smörgås köpte jag i ett av stånden. Riktigt smaskens faktiskt, den fick bli mitt stöd till Grekland för den dagen. Hur grekisk den var i fråga om råvarornas ursprung vet jag inte. Personalen i ståndet såg tämligen inhemsk ut, men musiken som ljöd ur högtalarna var i alla fall genuint grekisk.

Hemresan skedde i sällskap med en märklig människa, mer om det i nästa inlägg.

En reaktion på ”Bokmässa

  1. Även jag har under en period av ungefär 25 år vandrat på mässcentrets golv. Både som vanlig besökare och 10 år som utställare en vecka per år. Ett intressant ställe där man snabbt får bekanta och vänner för livet. Nu blir det mindre av den varan, och jag ser fram emot något besök lite senare. Har förresten fått mig tillsänt K-G Olins senaste bok per post, emedan jag redan har hans andra böcker. Har en bok i lager som jag måste läsa ut innan Brännvinskriget blir aktuell.

Kommentera

