Bogsering och båtupptagning

Jag är ingen vintermänniska, men jag har lärt mig leva med den kalla årstiden och dess obehagliga nederbörd. Just nu är snötäcket alldeles lagom tjockt för min del; 3 cm på backen är fullt tillräckligt för att lysa upp i höstmörkret.
Eftersom båttrailern blev klar i veckan vidtalades brorsan för att hjälpa till att ta upp båten. Brorsan har en sån där gammal Toyotajeep som är precis lagom stor för att inte slira fast och kort nog för att backa och vända på vår trånga gårdsplan utan att meja ner buskar och träd.

Eftersom båtens koppling läckte olja bestämde vi att bogsera min båt till rampen med hjälp av brorsans båt. Resan från min båtplats till rampen är bara några hundra meter. Storebror är en betydande släp- och bogserkonsult i min värld.  Broder Roder gick till sin båt några platser längre bort och efter en stund hördes det taktfasta och förtroendeingivande dunket som den encylindriga Olympian* ger ifrån sig. Jag kastade loss och drev ut i hamnen och vi knöt fast tampen i broderns båt som stannade. Den startade igen efter några vevtag på svänghjulet. Och stannade igen. Som tur var rådde kav lugnt väder så vi kunde driva omkring i hamnbassängen utan panik. Brorsan vevade, motorn tuffade till, motorn stannade, brorsan vevade, motorn tuffade till, motorn stannade, brorsan justerade, vevade, motorn startade, stannade, veva, startade, stannade. Ett par av de egenskaper brorsan och jag brukar beskrivas med är lugn och tålamod, så någon upprördhet fanns inte i situationen. Till slut kom vi överens om att låta Olympian ha en vilodag. Så brorsan tog till årorna och började bogsera med handkraft och jag paddlade på med paddeln.

När vi hade hundra meter kvar till rampen fick vi bogserhjälp av en vänlig familj i en plastbåt med utombordare. Ett vackert ekipage, en liten båt som samtidigt bogserar inte mindre än två haverister!

Väl framme vid rampen halkade antagligen  mr. Murphy till sjöss och gick under, allt gick därefter planenligt. Vi fick upp båten på den nybyggda trailern som visade sig vara till belåtenhet. Den enda justering som kommer att göras är att flytta fram hjulaxeln en aning, trailern var lite väl tung på dragkroken. Det torde vara en enkel procedur som bara kräver att nya hål borras för axelns infästning.

Nu står båten under biltaket och inväntar höstservice och vinterkonservering. Sedan plockas den söndriga kopplingen ur. Därefter får båten återta sin plats i båtskjulet och vänta på våren.

* Olympia är en båtmotor som tillverkades vid Finska Motorfabriks Ab mellan 1920 – 1989. Motorn i brorsans båt är en 3½ hästkrafters encylindrig. Modellen kallades i folkmun för ”Marakatto” (Markatten övers. anm.)

Kommentera

