Dystert i verkstaden ånyo

För några veckor sedan låg förstämning i verkstadsluften när den trogna vinkelkapen gick hädan under tragiska omständigheter. I dag föll nästa trotjänare för elverktygens lieman. Den gamla AEG-borrmaskinen har länge utsöndrat rök när den ansträngts. En timmerman jag känner brukar hävda att alla elektriska apparater fungerar med rök. När röken kommer ut är apparatens saga all, det lär inte gå att få in röken tillbaka.

Maskinen  köptes i tiden för att borra hål för elledningar i spirverket på byggen. Då behöver man en kort maskin som samtidigt har bra kraft. I det avseendet var den en besvikelse. Löftet på paketet om att maskinen skulle klara 30 mm träborrar kom fort på skam. Överlag har den varit för högvarvig för mina jobb. Nästa maskin borde nog vara tvåväxlad. Jag fick återgå till den urgamla Black&Deckern som är från femtiotalet. Den ser ut som någonting mitt emellan borrmaskin och ett maskingevär från Al Capones tid.

På senare år har den gamla AEGn kompletterat pelarborrmaskinen i verkstaden. Får lov att klara mig med batteriborrmaskinen till vidare.

RIP AEG…

3 reaktioner på ”Dystert i verkstaden ånyo

  1. Det är med sorg i sinnet som jag läser om hur du tar de gamla trottjänarna av dager, och sedan tar fram relikerna från maffiatiden, med tanke att ta hål på myten om borrmaskinens förträfflighet. Man kan ändå vara glad att reserven rycker in, när det ryker för de ordinarie maskinerna. Har på firman ännu en pistolformad Bosch som bör hanteras med båda händerna, enär den har en matchvikt, som motsvarar tungvikt.

    • Den gamla B&D har ett handtag mitt emot pistolgreppet, som ett T och ett spadhandtag i änden. Gäller att vara alert, den stannar inte för en kvist eller en klen handled…

      Fint att du hittat ett nytt tillhåll, skall sätta det på min följ-lista. Eftersom det är WordPress så kommer du antagligen att känna igen dig med manövrerandet i stort.

Kommentera

