Snöskuffaren

Några dagar i garaget har resulterat i att den gamla fodertrucken har fått en ny skepnad. Den har blivit 22 cm kortare och ett tiotal centimeter lägre. Den började sina dagar som en Minkomatic 111 SLA. Den modellen har tydligen lite längre ram än normalt för att rymma en större foderbehållare. Längden var en aning olämplig när trucken skall användas som gårdstraktor, den blir lite långvänd. Och så ser den ju lite trevligare ut när den långa ramen inte längre sticker ut så långt framför huven. Huven från min gamla tvåhjulstraktor är sådär mysigt rund i formerna. När den sattes på plats såg piedestalen för för ratt och reglage verkligt hög och fyrkantig ut.

Jag sågade bort den och ersatte den med en bensintank från en utombordare. Tanken fick kapas och svetsas om för att bli lagom bred. Plåtslageri är inte min främsta talang så det gick åt en del spackel för att dölja skarven. Att använda den som bensintank gick inte längre, inuti den finns numera det enkla elsystemet. Truckens originaltank sitter under sätet. Eftersom jag ville sitta lite lägre kapades tanken ner med 10 cm. Den var rostig och eländig på insidan, något som också syntes i bränslefiltret. Så i stället för tank så blev det en praktisk förvaringslåda under sätet i stället. Som tank används i stället en gammal brandsläckare som sitter framme under huven. En liten säkerhetsdetalj för er som blir inspirerade att såga och kapa i bensintankar; töm tanken, vädra den utan lock i en vecka och skölj ur den med vatten innan du börjar…

Ovanpå den ombyggda båtmotortanken böjde jag till en liten instrumentbräda som innehåller gasreglage, chokereglage, lyktknapp, voltmätare, reglage för plogen och startlås. På varuhusets hylla för bilfåfängligheter hittade jag en kromlist som passade precis på instrumentbrädans överkant. Samma sinne för detaljer fick mig att sprejmåla grillen med kromsprej. Resten av detaljerna målades i en färg som får en att tänka på Fergusons gamla grålletraktorer. Kanske borde resten av traktorn få samma klassiska kulör, men det får vänta till en annan gång. Nu är det bara att vänta på snön, något som inte kan dröja länge nog om man frågar mig…

2 reaktioner på ”Snöskuffaren

  1. Vi skall nu hoppas att du skall få en ytterst snörik gårdsplan, så att traktorn kan bevisa sin färdighet. Kanske du kan börja ändra om gamla fodertruckar till gårdstraktorer så småningom. Bra business, ger money. God fortsättning.

    • Mitt hopp står nog till endast lindrig nederbörd, helt onödigt med mer än ett par centimeter om man frågar mig. Traktorn har jag mest för att hjälpa till när de där diskbråcks-snöfallen dumpar ner decimetervis med tung blötsnö.
      Kanske det skulle vara en god affärsidé att tömma farmbältet på bedagade fodertruckar och snickra ihop trädgårdstraktorer av dem. Skall göra en utvärdering…

Kommentera

