Precis lagom!

I natt torde vi ha slagit vinterns köldrekord. När denne daglediga man för första gången i dag tittade på termometern så stod den på -18 grader. Själv klarar jag mig gott med mindre än så. Vinterns lokala snörekord är också slaget, tre, kanske fyra centimeter ligger på marken. Den mängden är precis lagom för min del, det räcker gott för att snöns bästa egenskap skall få effekt. Nu känns det nämligen lite ljusare när man ger sig ut på morgonrundan.
I veckoslutet pyntades vårt anspråkslösa residens med diverse jul-elljus och dekorationer. Pepparkakor och julstjärnor bakades till tonerna av de framplockade julmusik-skivorna och julstämningen låg doftande och tät.

precislagom

4 reaktioner på ”Precis lagom!

  1. Hmmm…så orättvist…
    Jag bor på Åland och vi hade -17°C i morse. Och säkert 20cm yrsnö.
    …tittar jag ut genom fönstret ser jag att det kommer ner mera i mycket finfördelad form…
    Det blev att investera i ett stycke snöslunga i fredags :/
    Det är tydligt att jag inte tog mig tillräckligt långt söderut.
    Får börja planera inför nästa flytt.
    Hur många tusen kilometer till borde jag ta mig innan det blir plusgrader året runt…brrr…

    • Vi verkar ha klarat oss bra härikring, på andra sidan av Kvarken lär det vara snöigt värre också. Men vi får väl vår beskärda del bara vi väntar…
      Man får nog söka sig fraka laangt söderut just nu om man vill ha värme. Nästa alterneringsledighet skall jag tillbringa i södern 🙂

  2. Ser att du parkerat traktorn strategiskt nära ytterdörren vid eventuell snöanhopning. Men om det nu är lagom med snö, så behövs ju inte snöplogaren, och dina ansträngningar och problemlösartankar blev ju endast till ett utställningsföremål. Men då kan du ju ta traktorn till den årliga snöplogarutställningen och vinna stora pokaler. Har glömt vilket datum det är.

    • Traktorn skall vara nära till hands, funderar på att flytta den så den står alldeles bredvid trappan. Jag befarar nämligen att snöfattigdomen inte är bestående.
      Finns det en snöplogarutställning? Den måste bevistas, med eller utan traktor!

Kommentera

