Långa skuggor

En bedårande vinterdag för en promenad. Min morgonpromenad har under höstens gång flyttats allt senare fram på dagen. Jag vill nämligen göra promenaden i dagsljus för att försöka minska känningarna av den lätta kaamosdepression jag bruka ha den här tiden på året. Att kalla det depression i mitt fall är definitivt ett allt för starkt ord. Mitt humör har varit i stort sett konstant sedan jag avslutade militärtjänstgöringen på mitten av åttiotalet.
Det jag märker under den mörkaste årstiden är snarare en lätt oföretagsamhet och en tilltagande aptit för sötsaker. Nu när jag är ledig känner jag betydligt mindre av de här tendenserna. Mest beroende på att jag har tillgång till dagsljus på ett annat sätt än när jag jobbar. En dag på jobbet brukar normalt innebära att man kör iväg till projektet i mörker, tillbringar dagen i något fönsterlöst rum med medioker belysning  och åker sedan hem i mörker. Det enda dagsljus man ser under en sådan dag är det lilla man nås av när man tar sig till närmsta lunchställe.

Dagarna med solljus har varit lätträknade den här hösten. Detta bevisas inte minst av timräknaren till solfångaren på garageväggen. Under de två senaste månaderna har temperaturen i solfångaren stigit över startgränsvärdet på 20 grader i sammanlagt en timme! Lite bättre resultat kunde man kanske ha fått, men det hade inneburit att jag hade blivit tvungen att såga ner en massa björkar som skymmer solen nu när den står lågt på himlen. I sig är det inget stort problem för mig att såga ner björkar, problemet är att de står på inte färre än tre olika granntomter. Och god grannsämja är guld värd så björkarna får nog stå kvar.

Bilden är tagen nere i Västerviks byahamn vi tolvsnåret i dag. Solen står lågt och skuggorna blir långa. Fotografen ler och vinkar.

skuggor

4 reaktioner på ”Långa skuggor

  1. Men vi kan trösta oss med och hoppas att de gamla iaktagelserna håller sträck, nämligen att lika många dagar son solen lyser i advent så får vi solskensveckor kommande sommar. So far so good…..

    • Jahaja, då får vi hoppas att det håller i sig. Fast spågubbarna brukar ju säga att gamla tecken inte stämmer längre. Eller, så brukar de säga när de inte blir sannspådda 🙂

    • Man får anta att man skall vänta på bussen ganska länge om de skall ha någon effekt 🙂 Fick rådet av företagshälsovården att jag skulle skaffa en sån där ljusterapilampa att ha på jobbet. Jag tyckte att det skulle bli en aning besvärligt att släpa den med sig på allehanda byggen och rigga upp den så att den har effekt när jag travar omkring. Det var antagligen första gången som hon träffat någon som inte arbetar vid ett skrivbord…

Kommentera

