Tre män och en båt

Dagens förmiddagspromenad förde mig till Gerbybodarna.  Där fick jag bevittna hur sista båten för säsongen togs upp. De tre männen hade baxat båten ur sin vak och upp på isen och försökte dra den på snön till närmsta ramp. Det visade sig att Hempels bottenfärg inte är den bästa vallan för torr decimeterdjup pudersnö. Båtens tyngd och det dåliga glidet fick männen att högljutt diskutera vem som kan tänkas ha en snöskoter att låna ut.

bellaupptagning

Jag traskade vidare till Gubbgrundet.  Landhöjningen har gjort skylten ”DYK EJ” en aning inaktuell, inte bara för att isläget gör det en aning smärtsamt.  Vassruggen nedanför skylten gör nog att de flesta inser att vattendjupet inte är dykvänligt.

dykint

I övrigt är det för närvarande lätt att kavera om hur man ger sig ut på promenad i soluppgången enär det låter sig göras långt in på förmiddagen…

soluppganggerby

2 reaktioner på ”Tre män och en båt

  1. Det där med soluppgången brukar jag tänka på och iaktta, för i dessa tider övergår den i solnedgång utan att det tillstånd som fotograferna brukar kalla ”dagsljus” överhuvudtaget inträder. Vi har inget annat än det tacksamma mjuka ljuset att tillgå. Det skarpa sommardagsljuset undviker jag helst. En orsak att känna tacksamhet och inte, som många gör, bara gnälla på mörkret.

    • Jag föredrar också kvällsljus och skymnings- och gryningsljus som ger fylligare färger. Dessvärre delar inte min mobilkamera den åsikten. De här bilderna fick lov att gå igenom en del editering för att jag alls skulle täckas lägga ut dem.
      Måste nog börja vänja mig vid att alltid ha systemkameran hängandes över axeln när jag är ute på promenad.

Kommentera

