”ung man betraktar traktor”

Att blogga är kul. För min del är det roligaste av allt att fundera ut inlägg som åtminstone på något sätt är underhållande. Sedan följer naturligtvis nöjet att läsa och svara på eventuella kommentarer. Vad jag gör efter att ha svarat på kommentarerna är att besöka statistiksidan för att se via vilka sökfraser folk har hittat min anspråkslösa nebulosa i cyberrymden. När någon söker via t.ex. Google, Bing, Altavista, eller vilken sökmotor man nu använder så sparas sökorden i bloggens statistik. Nedan ses de som toppat listan under året:

uupee 229
uupees garage 58
uupee.wordpress.com 55
https://uupee.wordpress.com/ 18
minkomatic 14
banjoratt 12

Tydligen är det vanligt att leta fram min blogg via en sökmotor. I övrigt är det knappast oväntat att ”Minkomatic” landar högt på listan, det har ju blivit en hel del om det ämnet under senaste året. ”Banjoratt” överraskar mig en aning, jag har tydligen använt ordet i bara ett inlägg och ändå hamnar nätsökare här ibland. Kanske finns det för lite skrivet om banjorattar annorstädes på nätet.

I dag kom den trevligaste söktermen på länge: ”ung man betraktar traktor”. Jag tror inte att jag har använt den frasen som sådan men ”traktor” och kanske ”betraktar” är någorlunda väl använda ord på denna blogg. Men jag försöker ju vara en hjälpsam man, i synnerhet i juletider så jag länkar mer än gärna till en videosnutt med en traktor med bra drag och ljud:
http://www.youtube.com/watch?v=b8tLXSE0YNs

 

4 reaktioner på ””ung man betraktar traktor”

  1. Jag brukar också kolla söktermer vilket är ganska kul. Ett sökord som är vanligt förekommande är Krista Siegfrids. Jag skrev väl något om henne en gång i tiden och det generar att många hittar till min blogg. Om de sedan blir stamkunder är en annan sak.

    Ett urval av söktermer den senaste månaden: de göms i garderoben, vackra flickor jakobstad, jul hos hönsen, ser inget ena ögat snöboll, oförklarliga skakningar i kroppen, what the fuck min dubbelgångare, knöl i halsen domningar i kinder och tunga värk i nacken…..

    Jag undrar svaret fanns i min blogg vad gäller den sista söktermen? 🙂

    • Se där! Du har också riktigt trevliga söktermer. Och visst förbryllas man över dels vilka problem folk söker lösning på via sian sökningar och om de fann vad de behövde. Tänkte göra ett blogginlägg om de roligaste som samlats under året i samband med någon form av årskrönika, det finns en del skoj i sökmotorstatistiken 🙂

Kommentera

