Nya tag

Julen börjar vara över, det mesta av julmaten är uppäten och allt återgår så sakteliga till det normala.
Det normala för min del är att ägna mig åt lite skrivande och meckande i verkstaden. Någon kanske börjar ana att jag lider av en lätt släpvagnsfetisch. I verkstaden pågår nämligen åter ett släpvagnsbygge. Den här gången skall det bli en mindre vagn lämplig för trädgårdstraktorn. En sådan går att köpa för några hundra €uro, men har man rätt sorts skrot liggandes så kan man ju återanvända lite och bygga den själv. Projektets kärna består av ett par bakre bärarmar från en Citroën BX GTI som får bjuda på sina hjulnav. Dessa fogas samman med en ram gjord av profilrör.
minkolslapramPå ramen placeras en modifierad foderbehållare som blev över när den lilla traktorn byggdes. Behållarens nedre del sågades bort och en ny botten av plywood skall lamineras in med glasfiber. I afton laminerade jag ett första lager i behållarens hörn. Lukten av dunstande styrén kommer aldrig att kunna konkurrera med doften av tjära. Likväl förknippar min hjärna styrénlukten med båtbyggande. Och allt som har med båtbyggande att göra inverkar positivt på mig. Tänk att man kan få vårkänslor av att kladda med glasfiber i en rävfoderbehållare!
Klådan som uppstår på bar hy när man slipar bort gelcoaten från glasfibern framkallar däremot inga lustkänslor, bara en längtan in till duschen…
minkoslap1minkoslap3

4 reaktioner på ”Nya tag

  1. Styren blir man van med. Själv tycker jag ändå att doften av tjära är att föredra. Men det är inte alla som tycker lika. Jag trodde att jag doftade gott när jag kom hem från vårt träbåtsbygge ( Nordstjärnan) men blev allvarsamt beordrad att tvätta bord den lukten. De som jobbar i långvården har tjärdoften som påminnelse av avlidna patienter. Så olika kan vi assosiera till olika dofter/ lukter.
    Dammet slutar för övrigt att klia efter 3 dagar, så kämpa på.

    • Visst är det tjärdoften som avgår med segern, brukar ha en repstump doppad i tjära som ”doftgran” i verkstaden. Jag brukar prata om tjärdoft, frugan däremot använder termen ”tjärstank”, så olika är vi. Tiden på Botnia Marin lärde mig att inte använda kläder av syntetmaterial när man jobbar med glasfiber. Strumpor av syntetmaterial ger ofelbart klåda kring anklarna, något som undviks om man bär bomullsstrumpor i stället.

  2. Att återanvända gammalt material som ligger och skräpar i hörnen, är ju ett bra tecken på inbesparing av naturresurser. Det betyder att verkstaden blir städad av överblivet material, medan du får utlopp för arbetsivern, samt en liten inbesparing av euron. Önskar härmed ett Gott Nytt År och fortsatta skriverier.

    • Så är det, det är ju modernt med återvinning. Men det man sparar i pengar förlorar man i tid. Å andra sidan har jag ju tillfälligtvis tid att utbrista i allehanda spontanprojekt.

Kommentera

