Liite kvaaar

2012 börja lida mot sitt slut och det är kanske dags att titta tillbaka på vad som skett. Som sådant har det gångna året varit ett i raden. Inga större krämpor har drabbat mig eller mina närmaste. I augusti började min alterneringsledighet som medförde nya rutiner som förgylldes av bristen på just rutiner. Att vid frukosten kunna titta ut och låta väder och sinnesstämning avgöra vad man vill göra den dagen är livet de luxe. Tänkte spara sammanfattningen av min alterneringsledighet till slutet av januari.

När det gäller min blogg börjar man efter alla år som bloggare ana ett mönster. Samma fenomen dyker upp med en viss regelbundenhet. Flytten från Bloggen.fi-portalen ändrade inte mycket i mitt bloggande som sådant, men att wordpress tekniskt fungerar väldigt mycket bättre har hållit inspirationen uppe. Något som roat mig mycket är att man får redogjort för med vilka söktermer folk har hittat min blogg. Här är några av de skojigaste:

ung man betraktar traktor, skaka inte störd, hur får man ut en sticka i fingret, halloumi ost, var sitter garaget på en båt, aptit släckare, pripps av marite, tiga gjutgods, fiskfjällsmönster stickat, få bort plastik padding från fingrarna, rysk tvåhjulstraktor, kåålin, dikt till en garage man, ejakulation mängd, crocs som gnisslar, schvanurin, kastanjetter möss fällorna, skit på dej.

Somliga av de här söktermerna får mig att undra om den som hittade min blogg verkligen hade någon nytta av mitt raljerande. En del söktermer sätter en lätt generad rodnad på mina kinder. Vissa är jag helt bergsäker på att jag aldrig skrivit om…

Att summera året i verkstaden är enklare. Årets aktiviteter började med den nyinförskaffade traktorn och fortsatte med möbelrenovering, solfångare, båtpyssel, trädgårdsgrävande, bryggbygge, mera möbelrenovering, båttrailer, mera pyssel med traktorn och nu till slut en släpvagn åt den. Många dagar har det blivit i verkstaden och mycket har faktiskt blivit klart och kommit till nytta.

Mitt skrivande har gått framåt, kanske inte på det sätt jag hade föreställt mig men ändå rätt produktivt. Jag hade ju tänkt mig att jag skulle vika några timmar var dag till att sitta i skrivhörnan i vårat bibliotek och knacka ned text. Timmarna i skrivhörnan har blivit färre än jag tänkte mig. Det mesta av skrivandet har faktiskt skett i verkstaden. När inspirationen har falnat för det verkstadsprojekt man håller på med har jag satt mig ned vid datorn i verkstaden och skrivit lite, ibland bara några minuter, ibland i timmar. Och att stå och köra slipmaskin ger gott om tid att fundera på texter och formuleringar. Då har det varit bekvämt att skriva ner det hela direkt där i verkstaden. En konstig arbetsmetod är det onekligen. Om jag någonsin får en bok publicerad kan jag utan vidare räkna upp vilka grejer jag jobbade med i verkstaden när boken skrevs. En märklig symbios av författande och meckande med andra ord.

Nu återstår bara att önska alla mina bloggvänner ett

RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!

Kommentera

