Värt att gilla och dela?

Under ett par år har jag haft ett Facebook-konto.  Det är ett trevligt och enkelt sätt att hålla kontakten med släkt och vänner på ett otvunget och informellt sätt. Särskilt trevligt är det att man numera genom fejsbook har någon form av kontakt med de där som bor långt borta och de som man annars bara träffar av en händelse eller på någon släktträff.

Men allt är ju inte bara toppen och hejsan med fejsbook heller. En del fejsbookare verkar inte alls bidra med egenhändigt författat material utan syns endast av  när de slentrianmässigt gillat och delat något företags utlottning av olika produkter. Det går inte en vecka utan att man uppmanas att delta i en utlottning av senaste modellen av äppeltelefonen, smycken, biljetter, idrottsredskap och guvetvad. Jag vill inte missunna mina vänner möjligheten att vinna. Jag kan också leva med att dessa reklamkampanjer då och då dyker upp på min fejsbooksida.
Inte är jag ju ofelbar jag heller, jag gillade och delade en gång ett däckföretags utlottning av en omgång vinterdäck. Med klent resultat. Den gången råkade jag ju faktiskt vara i behov av en omgång vinterdäck (är det förresten fortfarande) och jag ansåg att man hade en liten chans eftersom det var ett litet lokalt företag som var väl värt lite billig marknadsföring.

Men i dag såg jag något som ändå verkade lite väl tarvligt. En stor multinationell byggvaruhuskedja vill ha gratisdistribuerad reklam genom att lotta ut en varmluftspistol värd 54,90 €! En varmluftspistol för 54,90 € är väl något den lokala järnaffären ger bort när skolelever begär lite bidrag med vinster till lotteriet för klassresan. Lite mer än så borde väl en varuhuskedja som finns i hela Europa och sannolikt gör miljardvinster kunna lotta ut? Åtminstone tillbehör till en fullständig badrumsrenovering, en omgång vitvaror till köket eller en åkgräsklippare borde väl en dylik kedja kunna lotta ut, per vecka. Då hade till och med jag eventuellt gillat och delat…
gilladela

Kommentera

