Den kompletta guiden om båtgaragen

I bloggstatistiken kan jag se att många som hittar min blogg har googlat på termer som ”var sitter garaget på en båt”, ”båtgarage” och liknande. Jag är ingen expert i ämnet men jag gjorde av intresse en egen sökning och har nu samlat materialet i ett och samma blogginlägg.

Det första båtgarage jag kommer att tänka på är det anskrämliga skjul där jag förvarar passbåten Faderullan. Det är uppbyggt av hörn gjorda av plåtprofilrör som gör att man kan använda virke av dimensionen 50×50 mm och bygga upp ett litet garage enligt behov. Ovanpå detta har jag satt transparent presenning, utmärkt för ändamålet då den släpper igenom dagsljuset. Takvinkeln på den här konstruktionen är inte idealisk, man måste med jämna mellanrum peta ner snön från taket. Det går i och för sig lätt med hjälp av en borste som man försiktigt stöter mot taket från insidan, då rasar snön snällt ner. Som synes på bilden så samlas det snabbt en hel del annat i båtgaraget också.
1faderullangarageMin följande tanke går till det som kallas kapellgarage. Det är en lucka bakom aktertoften där man döljer kapellet när solen skiner och armbågen skall ut. Bilden är snodd från Finnmasters sidor.
1kapellgarage

Lite större yachter med det minsta av självaktning har ju också ett garage. På den lilla skutan på bilden används garaget till förvaring av båtar och vattenskotrar. Ibland ser man också att bilar förvaras i de här garagen, klart man måste ha Ferrarin med sig mellan hamnarna. Själv undrar jag om de här garagen är likadant inredda som mitt garage/verkstad. Dvs. en lång arbetsbänk med med skruvstäd och pelarborrmaskin, dammiga hyllor med lådor fyllda av guvetvad och en  massa burkar med färg och lack. Det skulle inte vara helt fel att kunna gå ned i verkstan och pyssla lite medan besättningen sköter framfarten mellan medelhavets lyxorter.
1yachtgaraeVad mera då? Jo lite bildgooglande ledde mig till det här båtgaraget som får ett stänk av avund att befläcka mina tankar. Är det inte underbart med soffgrupp och lackat golv i båtgaraget?
1boatgarage

Och slutligen; vilket bonngarage som helst blir ett båtgarage om man sätter in en båt i det…

Kommentera

