Den enes skrot den andres guld

Du som är ledig kanske har tid att….
Ovanstående fråga har jag fått ett antal gånger under min alterneringsledighet. Släkt, vänner och bybor har behövt hjälp med något inom mitt kompetensområde och vänligen ställt frågan. Jag tror faktiskt inte att jag tackat nej en enda gång. För hur man än vrider och vänder på det när man är långledig så är det trevligt med lite aktiviteter utanför den egna sfären.
Härom dagen fick jag åter frågan. Den här gången gällde det en båt som behövde vändas. Arbetet var väl planerat och utfördes med hjälp av list och insikter i fysikens lagar. Det hela försiggick genom att hålla i där, baxa här, släppa efter där och andra intrikata övningar. I stort sett förlöpte det hela nästan helt utan större muskulära insatser och transpiration.

Som lön för mödan hade jag gott nöjt mig med den utmärkta köttsoppa som serverades efter utfört arbete. När uppdragsgivaren ringde och bad om hjälp bad han mig under diffusa förevändningar att ta med min släpvagn. När vi hade ätit sade värden att ”Jo det var en grej till”. Vi gick till en lada i närheten och bakom dess dörrar stod en hög med motorer och delar som jag snabbt identifierade som Volvo B20, samma motortyp som jag har i min båt. Allt det där fick jag ta hand om ifall jag behövde grejerna. En snabb besiktning av högen gav vid handen att jag lätt skulle få ihop en komplett reservmotor till min båt och ändå skulle det lämna en hel del reservdelar som är svåra att få tag på numera.

Jo tack! Att få upp motorerna på släpvagnen var nästan ett värre jobb än båtvändandet men efter en stund låg allt på flaket. Nu vidtar en större sortering, det gäller att ta tillvara allt som kan tänkas komma till användning. Somligt är i så dåligt skick att det förpassas till återvinningen.

fyndlada

3 reaktioner på ”Den enes skrot den andres guld

    • Så är det nog. Jag kommer ju också att få överta problemet var allting skall förvaras. Det tänkte jag lösa med att plocka isär motorerna. Då blir de dels lättare att förvara och samtidigt är eventuella reservdelar lättåtkomligare. Får röja lite rum på garagevinden…

Kommentera

