Årets skidtur

Jag är ingen entusiast när det gäller skidor och åkning på dylika. Jag äger ändå ett par breda rejäla terrängskidor som jag dammar av minst en gång per vinter för att ta mig ut till sommarstugan. I dag var det så dags. Det hela var inte enbart en nöjestur, jag hade en anledning och målsättning bortom den vanliga är-stugan-ok-kontrollen också. Mina badshorts hade nämligen glömts kvar i stugan och jag behöver dem för en södernresa senare i vinter. De två milen* på skidor gick utan större problem. Jag kom snart fram till ön och kunde konstatera att bryggan som byggdes i höst stod kvar, hoppas den klarar islossningen.

1brygga

Jag satte mig ner på bryggan och åt min medhavda matsäck med solen i ögonen. I öronen skallade den underbara tystnaden som ibland råder ute i skärgården.

1skidspar

Stugan var kall och ogästvänlig, jag var in och tittade till den som hastigast  och gick ett varv runt den för att kontrollera att allt var som det skulle. På vägen tillbaka till bilen tog jag en liten omväg för att få se horisonten.

1horisont

Jag tror det är bra för själen att ibland blicka ut över horisonten. Man behöver påminnas om att det finns något bortom det man vanligtvis omger sig med. Horisonten ger en perspektiv.

* Eftersom skidturen försiggår på havsisen används här nautiska måttenheter, alltså sjömil.

Kommentera

